Maraton a jiné pošetilosti

Pro běžce, kteří nejen rádi běhají, ale o běhu také rádi čtou, je na pultech knihkupectví nová běžecká kniha Luboše Brabce - Maraton a jiné pošetilosti. Nejde o odbornou publikaci, nýbrž o knihu svižných, vtipných a netradičních sloupků, které spojuje jediné téma - běh ve všech jeho podobách. Knihu vydalo nakladatelství Grada.

knihaHned v počátku knihy je tento citát: „Každý, kdo někdy uběhl maraton, má příběh, který může vyprávět.“ Joe Henderson. [1] Sám autor má za sebou maratonů hned několik a o tom, že má co říct, nás přesvědčil v této knize, která má šestatřicet kapitol a je věnována Ondrovi Veseckému.

Místo úvodu nás vnese přímo do děje. Autor líčí, jak mu zavolal kamarád Radek, běžec, který dodnes drží několik žákovských rekordů v Dukle Praha. Bylo to v době, kdy autorova váha  ukazovala trojciferné číslo a byl v naprosto mizerné kondici. Autor se tak vrátil k běhu a díky příhodám, které zažil při tréninku i na závodech, vznikl tento literární počin.

Autor často vzpomíná na naši běžeckou legendu Emila Zátopka, kterého rovněž cituje, například: „Jestli chcete něco vyhrát, běžte 100 metrů. Jestli chcete něco zažít, běžte maraton.“ [2] Luboš Brabec také píše, že první maraton je prý jako první láska. Ať už dopadne jakkoli, nikdy na něj nezapomeneme. Ovšem dál poznamenává, že ani na maraton číslo dvě se nezapomíná, a tak nám líčí ten svůj. Autor také vypráví, kolik a jaké má doma běžecké boty.

Autor rovněž hovoří o našem nejlepším ultramaratonci Danu Orálkovi. A neopomenul ani kapitolu, která zaslouženě patří Ivu Domanskému, který nás bohužel už opustil. Rozdával pozvánky na víkendové běžecké závody, byl autorem časopisu Maraton - běhy mimo dráhu, na závodech prodával knihy, závody rovněž moderoval, povzbuzoval, radil a informoval. Jak autor píše, když Ivo Domanský odešel, „odešla dobrá duše českého běhu“. [3]

V knize si přečtete autorův názor na nejlepší ionťák, dozvíte se o garminovém loktu, který tréninkový plán je nejgeniálnější na světě, jak vypadá běžecká sexmise či kde najdete zemi běhání zaslíbenou.

První vydání této knihy vyšlo díky crowdfundingové sbírce, do které přispěli budoucí čtenáři (407 laskavých přispěvatelů na portále Hithit.cz). První vydání bylo záhy prodané a pak se nabídlo nakladatelství Grada, že by zaštítilo druhé vydání. Druhé vydání se od toho prvního liší pouze v jiné tiráži, jiném ISBN, avšak obsah zůstal totožný. Žádná kapitola nebyla odebrána, ani přidána. Publikace vyjde zanedlouho také v elektronické podobě.

Dílo je určeno všem, kteří rádi běhají a chtějí se dozvědět něco víc, co by v běžeckých časopisech či na běžeckých portálech jen tak nenašli. Potěší jistě každého běžce.

„Je to výborné. Luboš Brabec má přesně to množství nadhledu a humoru, které se mi líbí, aniž by trpěla informační stránka věci. Jeho přehled a znalost oboru jsou o třídu dál, než se dá u nás běžně číst,“ řekl o knize ultramaratonec Daniel Orálek. [4]

Díky knize Maraton a jiné pošetilosti bych rovněž připomenula Ivanu Pilařovou a její Kam bych tak běžela? (Behej.com, 2011). Oba autoři jsou nadšenými běžci. Ivana narozdíl od Luboše běhá náročné extrémní vytrvalostní běhy, Luboš vyznavačem ultramaratonů není. Ivana ve své knize vypráví, jaké extrémní závody běžela na různých kontinentech, co při nich zažila a jak se cítila. Kniha je zároveň obohacena o velké množství barevných fotografií, kdežto sloupky a fejetony Luboše Brabce mají pouze v úvodu každé kapitoly černobílý obrázek běžce. Obě knihy jsou však zajímavým počtením, kterým se ostatní běžci mohou nechat unést nebo třeba inspirovat. Kniha Luboše Brabce si právem zaslouží své čtenáře, jeho literární počin neurazí žádného běžce.

Luboš Brabec (1974) je sportovní novinář s více než dvacetiletou praxí. Začínal v Lidových novinách, zkušenosti s internetem získával v iDNES.cz a nejvíce času strávil v deníku Sport, kde jako editor pracuje i nyní.

Deset let běhá, deset let o běhání píše. V nohou má osm maratonů a dobrých dvacet tisíc kilometrů, které odběhal v Kunratickém lese i okolí Domažlic, v bavorských Alpách i na břehu Tichého oceánu - také o tom všem je Maraton a jiné pošetilosti, jeho první knížka s běžeckou tematikou. [5]

[1] BRABEC, Luboš. Maraton a jiné pošetilosti. Vyd. 2. Praha: Grada, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-5076-7. Str. 5.
[2] Tamtéž str. 22 - 23
[3] Tamtéž str. 167