Recenze: Odborná literatura

Kam postavit u focení portrétu světla?

1 1 1 1 1 (3 hlasů)
il

Čím víc čtete praktických knih o fotografování, tím víc je vám jasné, že při jejich výběru je důležité zvážit několik věcí: za prvé si zjistit, pro koho je kniha určena a zda jste to skutečně vy (k tomu vám pomůžou ukázky na stránkách nakladatelství nebo prozkoumání autorů publikace, ale také ujasnění si, na co se ve fotografii vlastně zaměřujete); za druhé si počkat na recenze. Kdybyste totiž měli koupit každou knihu o focení, která vyjde, nejspíš nemáte na jídlo.


knihaVe virtuálním vzduchu visí otázka, co vám nová kniha nakladatelství Zoner Press – Velká kniha stylů portrétní fotografie od autorů Petera Traverse a Jamese Cheadla může dát, a dokonce i to, co vám může (kromě peněz a času) vzít.

Nejdřív k formě. Kniha je rozdělena do čtyř částí. V první autoři předkládají přehled čtyřiceti portrétních stylů (např. Na ulici, Miminka, Cestování, Časopisy pro mladé, Reklama a další), ve druhé najdete Tipy k focení, které zahrnují trošku teorie o přípravě, lokacích a režii focení, o expozici a kompozici, osvětlení ve studiu, měření a zaostřování, o projektech a provizích atd. I přes malý prostor druhé části z ní získáte cenné, i když převážně základní informace. Ve třetí části se autoři věnují Vybavení. Zjistíte tak, proč zvažovat koupi full-frame zrcadlovky, vysvětlí vám důležité pojmy, které jsou rozhodující při koupi (jako crop faktor, rozlišení a jeho váha, kvalita konstrukce atd.). Dále se zaměřují na objektivy a nastiňují jejich základní rozdělení, přestože mezi teleobjektivy zařadili i 16-35mm objektiv, což vykouzlí mnohým na tváří úsměv (jedná se naopak o širokoúhlý objektiv, ale i u 24-70 mm se dá pochybovat, jestli je to už teleobjektiv). Po objektivech přijde osvětlení, pozadí a další nezbytnosti. Čtvrtá a tím i poslední část je věnována Úpravám ve Photoshopu – zpracování RAW, vrstvy úprav, digitální retuše, konverze do černobílé, HDR a kombinování obrázků. V závěru knihy nechybí rejstřík, ale také kontakty na jednotlivé fotografy, jejichž fotografie jste mohli vidět. 

Po formální stránce jsou jednotlivé styly předloženy přehledně. Naleznete u nich veškeré informace o technice, které by vás mohly zajímat – typ fotoaparátu, objektiv, velikost clony, rychlost závěrky, citlivost ISO, osvětlení, popřípadě film. Dále nějaký užitečný tip v modrém rámečku a především graficky vypracované schéma dané situace – rozmístění světel, umístění subjektu, pozadí, kde stál fotograf atd. To považuji za velice užitečné. Zbytek stránky vyplňují informace o samotné fotce.

Formality máme za sebou a teď trošku šťourání. Dostáváme se k obsahu. Kniha je dle podtitulku Kniha receptů na profesionální portrétové techniky určena pro začínající profesionální fotografy. V úvodu autoři zmiňují i ambiciózní amatéry, budiž. Ve většině případů se setkáte s fotografiemi autorů publikace, ale pro některé styly použili ukázky jiných fotografů (Ed Godden, Bronia Stewart, Adrian Myers, Daniel Kennedy, Lionel Deluy, Brett Harkness a další). Vzhledem k tomu, že ve většině případů používají systém světel a blesků, jedná se převážně o portréty statické, popřípadě dynamika je zinscenovaná. Těm, kteří začínají fotit s blesky, světly, případně i s odraznými deskami, kniha jistě předá mnoho díky škále možného nasvícení v různých prostředích. O samotných stylech se ale dozvíte pramálo. Text je jakýmsi vyprávěním o vzniku snímku, neustálým upozorňováním na časový tlak (jak se z dvou domluvených hodin na focení celebrity stává deset minut, což je také důležité vědět), ale obecně o daném stylu téměř nevypovídá. Celý styl tak prezentuje jedna fotografie, která by byla účelnější jako ilustrační ukázka, případně se kus volné strany využil i na kapku teorie a úskalí daného stylu – a ne úskalí konkrétního focení v konkrétních podmínkách.

Dále by člověk očekával, že pokud už autoři ve většině případů použijí profesionální osvětlení, že tomu bude odpovídat kvalita všech fotek. Vzhledem k tomu, že se jedná o zakázky a po autorovi, který by promítl své vize a svoji osobnost do fotografie, byste se pídili zbytečně, nedá se to omluvit „záměrem“ nebo „uměleckým vyjádřením“. Příkladem takového nekvalitního provedení je hned první fotografie ze stylu Urbanistická důmyslnost (10), kdy je hned vedle hlavy fotografované přeexponovaný flek (zda je to lampa za oknem nebo odraz světla fotografa je už jedno), stejně tak na další fotografii stylu Drsný urbanismus (12) přeexponování levého spánku portrétovaného, přestože nasvícení samo o sobě je působivé. V neposlední řadě poté přesycenost obličeje ve stylu Klasika (42), která je v dalších stylech využívaná záměrně a s upozorněním, ale v tomto případě na vás ten člověk působí, jako kdyby to přehnal v solárku. Využití blesku a výsledné zpracování fotografie ve stylu Cestování (90) znechutí asi každého, kdo by aspoň v této části očekával kapku přirozenosti jako třeba na následující fotografii stejného stylu. A co je sporadické, odrazy v oku jsou vždy pěkné, ale poprvé jsem se setkala s případem, kdy se od oka (zde Angeliny Jolie na straně 50 ve stylu Současný Hollywood) odráží softbox a vytváří velký bílý obdélník i přes čočku, který vypadá extra nepřirozeně (podobně je tomu přímo i na titulní straně, kterou si můžete prohlédnout sami, zda to i vás bude rušit). Pochybovat se dá také o tom, zda dvě fotografie ve stylu Černá a bílá jsou z části skutečně černé, nebo spíš hnědé, čímž vytváří sépiový efekt.

To však neznamená, že by v knize nebyly i fotografie opravdu povedené – většinou ale vznikly s využitím přirozeného světla nebo blesku jako světla doplňkového, ale to není a nemůže být objektivní pohled.

Abychom to shrnuli – informace v teoretických kapitolách jsou užitečné a mohou být přínosné, stejně tak schematické zobrazení fotografované scény jednotlivých fotek pro ty, kteří se učí fotit se světly a blesky. Kniha ale jako celek neuspokojuje, spíše přináší zklamání a rozčarování, což je názor sice subjektivní, ale za 399 Kč bych si to neověřovala. Dále je dobré si uvědomit, že se jedná převážně o fotografie komerční, sice s kompozicí a nápadem, ale bez uplatnění osobnosti autora, jak je tomu například u českého fotografa (krásný ukázkový příklad) Antonína Kratochvíla. Fotografie je zde tedy jen produkt, a to v některých případech nepovedený.

CHEADLE, James a TRAVERS, Peter. Velká kniha stylů portrétní fotografie. Kniha receptů na profesionální portrétové techniky. 1. vyd. Praha: Zoner Press, 2013. 176 s. ISBN 978-80-7413-249-0.

Komentáře   

 
Pavel Kristián
0 Tak tedy nevímPavel Kristián 2014-02-28 16:17
(Aby bylo jasno: jsem vydavatel knihy.) Mám pocit, že kdyby v knize byly jenom fotografie, které by se recenzentce líbily, mohla by to být "dobrá" kniha. Možná nějaké hezké pasovky nebo černobílá měkká a zazrněná klasika. Osobně se mi některé snímky v knize líbí, některé méně, cenná jsou schémata... A poznámky o problémech při fotografování? No běžte požádat Borise Beckera nebo zmiňovanou Angelinu Jolie o fotografování. Myslím, že jsou to zajímavé věci ze zákulisí práce profesionálů. A poslední věta recenze? Myslím si, že fotografie je produkt. Jestli povedený, či ne, v tom má hlavní slovo fotografovaný (a štáb jeho poradců), fotograf a případně jeho šéf či zadavatel; ostatním se to buď líbí, nebo nelíbí. Recenzentka by to fotografovala jinak, bez přepalů, bez přesycení, s jinou kompozicí atd. atd. a - zcela určitě - s jinými lidmi. Přeji hodně štěstí a třeba bude další vydaná kniha Vaše.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
E. Dobiášová
0 Odp.: Tak tedy nevímE. Dobiášová 2014-03-02 09:34
Dobrý den, možná jsem ty části méně vyzdvihla, ale teoretickou část knihy (tedy tři poslední části) i formu hodnotím kladně - tedy i schémata, která zmiňuji, rozmístění světel atd. Kdo tedy potřebuje pomoct právě v tomto, pozná, že mu kniha může pomoct. Píšu: "To považuji za velice užitečné.", tedy nejen formální popis.

Chápu, že portrétní fotografie pro profesionály je produkt, živí je to. Poslední odstavec a řádek bych tak zpětně přehodnotila, za to děkuji. Mnohé fotografie jsou perfektní, ale mnohé ne, což jsem se snažila nejen napsat, ale také ukázat popisem a za tím si stojím. Viz přeexpozice a další zmíněné. To jsou chyby a nemyslím si, že by taková fotka měla být v knize pro začínající profesionály a že by se nedala vybrat fotka bez chyby.
O samotnou Angelinu Jolie vůbec nejde, nedívala jsem se na to, kdo na fotkách je. A pohled do zákulisí je dobrý, ale nestačí k pochopení jednotlivých stylů :).

Mějte se pěkně,
Ester Dobiášová
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Pavel Kristián
0 Odp.: Tak tedy nevímPavel Kristián 2014-03-02 10:27
Ponechám stranou individuální věci, jako zda něco postačuje k pochopení, či ne, a některé jiné. Za podstatné považuji hodnocení „chyb“ ve fotografii. Tímto problémem se dost důkladně zabývá např. Michael Freeman v knize Dobrá fotografie (omlouvám se za reklamu). Za chybu v žánru, jako je portrét, považuji to, pokud se do snímku dostane něco, co tam fotograf/fotogr afovaný nechtěl. Chybou je - z mého pohledu - porušení pravidel nebo předpisů, norem apod. Neznám ale žádnou „vyhlášku“ předepisující, jak má vypadat portrét. Na knize je cenné to, že ukazuje různorodost stylů, včetně něčeho, co se nemusí obecně líbit. Publikací vysvětlujících základy je dost (klasikou je např. Fotografie & světlo, Hunter, Biver, Fuqua; zase reklama, ale kniha je vyprodaná) a podle nich se lze naučit základy řemesla a dělat klasické fotografie, které neurazí a splní „pravidla“. Pokud se ale někdo zajímá, jak se dá portrétovat i jinak, tak je zde např. tato kniha - ta už se ale nemusí líbit každému.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
E. Dobiášová
0 Odp.: Tak tedy nevímE. Dobiášová 2014-03-03 07:27
Přepaly jsou neprofesionální a a jsou chybou na jakékoli fotografii, pokud se nejedná o umělecký záměr. Co je na knize cenné jsem vyzdvihla a za tím, co na ní cenné není, si stojím.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Pavel Kristián
0 Neprofesionální přepaly!Pavel Kristián 2014-03-03 12:07
Hluboce s Vámi nesouhlasím, ale je hezké, že si stojíte za svým profesionálně-u měleckým hodnocením. Myslíte, že je stejné jako hodnocení autora nebo fotografovaného ? Pořád se totiž motáte kolem jedné věci: Vám se prostě některé fotografie v knize nelíbí (mně některé také ne, jiné zase ano), ale chcete to říci nějak zásadněji, opřít se o autoritu prohlášení: „je to neprofesionální “. A dovršíte to: „pokud to není umělecký záměr“. A pokud to umělecký/autors ký záměr je? Je ale možné, že se mýlím já, možná jste to s autorem probrala a on se zahanbeně přiznal, že mu to prostě nevyšlo. V takovém případě se Vám velice omlouvám.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Aktuality

  • Prosincové akce v knihovnách

     

    Chcete vědět, co zajímavého se děje v knihovnách a jaké akce si pro své čtenáře připravily? Pak sledujte rubriku Knihovny, v níž vás budeme pravidelně informovat o dění v knihovnách a akcích s nimi spojených.

    Číst dál...  
  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu SexyMamas: Matky matkám

    Ode dneška soutěžíme o knihu SexyMamas: Matky matkám z nakladatelství Biz books. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení