Jezte zdravě a chutně!

Nevíte si mnohdy rady, co dobrého, a přitom zdravého si dát k snědku? Nedáte dopustit na domácí kuchyni? Tak je tu Fay Ripleyová, anglická herečka a vášnivá kuchařka, se svojí knihou Co bude dnes k večeři? - Jednoduché a lahodné recepty pro každodenní vaření. Knihu vydalo nakladatelství Ikar.

knihaTato kniha vám pomůže naplánovat pestrý jídelní lístek od pondělí do neděle. Zkusíte tak něco nového a inspirujete se jednoduchými recepty na rychlé a velmi chutné pokrmy.

V této kuchařce je sto receptů, které autorka připravila z vlastního repertoáru a u nichž má ověřeno, že vaření usnadňují a vyústí v jednoduchá chutná jídla, která všechny potěší. Autorka se držela běžně prodávaných přísad a základ vybudovala z trvanlivých potravinářských výrobků, které lze bez obav skladovat ve spíži. Snažila se, aby na doma zbyly jen drobné práce jako krájení, marinování, strouhání a tak dále. Uvedené dávkování přísad však můžete volně upravovat podle počtu a apetitu stravitelů.

Vyzkoušejte autorčino domácí pravidlo: "Pokud vy pro lidi uvaříte, pak oni umyjí nádobí, a když jste se zvlášť vyznamenali, musejí vás vynést až do nebe."[1]

Kniha je rozdělena na recepty podle dnů v týdnu, ale do jídelníčku se dají samozřejmě zařadit kdykoli. Mezi pondělím naleznete například nudlový kuřecí salát, "ping-pong", listové tašky se pstruhem a špenátem či pohádkový čokoládovo-banánový chlebíček. Úterý přináší pálivé kuřecí nugety, makrelu s křupavou krustou nebo tetičku Aggie.

Ve středu můžete zkusit rýžový salát s mangem a ořechy, těstovinové mušle se špenátovo-ricottovou náplní či zlatý meruňkový koláč. Ve čtvrtek si naservírujte fazole ze staré španělské školy, kuřecí stehna pečená s tykví nebo zelenající se makarony. V pátek nedejte dopustit pečené rybě s harissou, křehkému salátu s krevetami či jednoduchému bakewellskému koláči. O víkendu si připravte pestrý salát s rostbífem, slaný palačinkový dort nebo bramborové lodičky plněné květákem. Ze spíže zkuste vytvořit selský chléb s olivami a sýrem, hruškovou bublaninu nebo řezy Lamington. Mezi přílohy vybírejte z mátových fazolí, potočnicového pesta s vlašskými ořechy či citronovo-mátového kuskusu.

Kniha Co bude dnes k večeři?  je určená nejen pro ženy, které tráví většinu času v práci, ale například pro mladé maminky, které se učí vařit, nebo studenty, kteří si sami vaří na bytě nebo na koleji. Recepty jsou tak pečlivě vysvětlené, že je pochopí i pouhý laik. Samozřejmě nechybí sepsané suroviny, které potřebujeme, ale v receptu je i uvedeno pro kolik osob je recept připraven a jak dlouho nám příprava pokrmu zabere. Jamie Oliver tuto kuchařku ohodnotil takto: "Skvělá jídla, úžasné vůně a dobré nápady."

Pokud srovnám kuchařku Fay Ripleyové s knihou Výživou proti rakovině [2], tak hlavním rozdílem je, že v druhé zmíněné kuchařce naleznete recepty, které nabízí zdravá jídla, dokonce i zdravé sladké pokrmy. Kuchařka tak názorně dokazuje, že mottem výživy proti rakovině není vzdát se všeho dobrého, ale naopak jíst rozmanitě a chutně. Recepty byly vytvořeny speciálně pro onkologické pacienty a testovány v každodenním provozu na klinice. Ukazují, jak může být zdravá protirakovinná výživa lákavá a posilující. Fay Ripleyová se však snaží také, aby její pokrmy byly co nejzdravější. Vyzkoušejte, ochutnejte a posuďte sami.

Fay Ripleyová je úspěšná anglická herečka, matka dvou dětí, ale také vášnivá kuchařka a autorka několika knih o vaření. Během dne nemá čas na přípravu náročného menu, proto jsou základem její kuchyně jednoduchá jídla. Její ověřené recepty ocení zejména zaměstnané ženy, které nemají času nazbyt, avšak svým blízkým chtějí nabídnout co nejlepší a nejzdravější domácí stravu.

[1] RIPLEYOVÁ, Fay. Co bude dnes k večeři?. Praha: Ikar, 2013. 13 s. ISBN 978-80-249-2158-7.
[2] COY, Johannes. Výživou proti rakovině. Praha: Ikar, 2013. ISBN 978-80-249-2136-5.