Kniha, která při každém prolistování překvapí

Nejrůznější ruční práce se těší čím dál větší oblibě. Především ženy se nejen vracejí k umění našich babiček, jako je háčkování či pletení, ale objevují stále nové a nové techniky nebo vymýšlejí, jak by se daly obohatit ty stávající, dnes už skoro tradiční. Právě s tím také přichází Renata Grahamová, autorka knihy Designové šperky z korálků a drátku, kterou před časem vydalo nakladatelství Metafora.

knihaHned při prvním prolistování nebo letmém přečtení zaujme přehledně řešeným rozdělením. Na začátku představí základní potřeby, které budou k výrobě představených šperků potřeba, nabízí přehled různých druhů a typů korálků – nejen skleněných, ale zmiňuje a propaguje také ty z polymerové hmoty, kostí a dalších přírodnin, ale nechybí ani netradiční z koření či semínek, ke kterým vzápětí doporučí vhodný navlékací materiál, a na každé dvojstraně věnující se některému z typů materiálu ukáže několik hotových výrobků, které se mohou stát nejen inspirací pro zkušené korálkářky, nýbrž také návodem k vlastní tvorbě pro začátečníky.

Vzápětí nabízí zdroje nápadů, inspirací a návodů, mezi nimiž nechybí knihy a webové stránky, ale zmiňuje se i o netradičních zdrojích jako například časopisech věnovaných módě a trendům. Ke každé uvedené součásti nabízí nejrůznější tipy, jak vlastní výrobky obohatit nebo ozvláštnit, dodat jim originalitu a vymezit je tím klasickému standartu. Pro korálkářky, které mají hluboko do kapsy, uvádí také poměrné ceny a nejednou nabízí levnější, ale stejně efektivní řešení.

Ačkoli tím zabere převážnou část publikace a čtenáři by se až mohlo zdát, že „teď jí došel dech a už se bude jenom opakovat“, rozhodně to není pravda. Na dalších stranách přichází s jednoduchými projekty, které zvládne snad každý, popisuje je step-by-step, jak je u příruček tohoto ražení dobrým zvykem, a nezapomíná uvést ani drobné obměny a případné varianty z jiného typu či velikosti materiálu.

Mezi zmíněnými výrobky nechybí nic, co by každá z dam chtěla mít ve své šperkovnici – šperky určené pro každodenní nošení se střídají s honosně působícími pracemi vhodnými ke slavnostním příležitostem, jiné jsou zase zaměřeny především na určité roční období, kdy outfit rozzáří, nebo naopak i jinak divokému oděvu dodají na decentnosti. Stejně tak se věnuje všem věkovým kategoriím – pro malé parádnice navrhuje duhové náramky na gumičce, které se podle jejích slov pohodlně nosí a snadno navlékají na ruku, teenagerům doporučuje jakýkoli styl, který vyjádří jejich postoj a dámám v letech nabízí masivnější šperky, které podtrhnou jejich vyzrálou krásu. Jednotlivé komponenty proto prakticky navrhuje pro určitý věk a příležitost. Někde klade důraz na honosnost, jinde na snadné rozepínaní…

Přestože knih na toto téma vyšlo v Čechách poměrně velké množství, právě Designové šperky z korálků a drátku patří mezi nejlepší z nich. Při každém zalistování nejenže osloví návrhy skýtajícími dostatek prostoru pro vlastní experimentování, ale také je přehledněji zpracovaná, než některé publikace, ze kterých čerpala. Každá korálkářka si tu přijde na svůj styl, ale stejně tak dobře mnoho šperků zavrhne. Není zkrátka možné zavděčit se všem, ale nápad se cení…

Knihu Designové šperky z korálků a drátku vydalo nakladatelství Metafora