Naučte se fotografovat modelky

Vytvořte z ženy dokonalé pozadí značkového oblečení, drahých šperků nebo kosmetiky. To řečeno zaujatě. Pravda je, že v knize Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz se jedná výhradně o módní pózy, o fashion fotografie. U nich je důležitý klient, což nebývá žena na fotce. Žena na fotce je nástroj. A vaším úkolem je naučit se s ním zacházet.

knihaČekala jsem něco jiného. Čekala jsem víc. Měla jsem na to ale právo? Kniha slibuje pózy, neslibuje zachycení osobnosti člověka. A že nabízí módu, reklamu a zase módu, u které pomalu člověk neví, jestli se jedná o ženy nebo figuríny, to jsem údajně měla vytušit hned.

Nezatracujme všechny. Někteří fotografové, kteří zde prezentují svoji tvorbu a dávají amatérům i profesionálům různé tipy na osvětlení, prostředí, navození dobré atmosféry atd., jsou vynikající. Milovníkům fashion fotografie by nejspíš plesalo srdce víc, pro mě jsou to dočista neznámá jména. Autorem publikace Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz je Eliot Siegel, který mě provedl od začátku až do konce svými výběry fotografií a komentáři, ve kterých výběr vysvětloval včetně technických podmínek a postupů.

Hned na úvod seznamuje čtenáře s technickým know-how. Jaký úhel pohledu vytvoří jaké zkreslení modelky (subjektu); jaké osvětlení je vhodné a co které způsobí – ukázky studiového osvětlení jsou přiložené i u některých póz z nabídky 1000 póz, což může být velikou úlevou a vzpruhou pro začátečníky v oblasti světel a jejich účinků; kdy volit výřez a jaký (například aby vynikla rtěnka, o kterou nám celou dobu jde); tajemství stylingu a úlohy stylisty, make-up, úprava vlasů atd.; použití rekvizit a tipy na navození příjemné atmosféry. Siegel se také věnuje postprodukci v Adobe Photoshop. To k první kapitole.

Druhá kapitola už před námi rozevírá vějíř póz. Vestoje, vsedě, ve dřepu, vkleče, vleže, v pohybu, přehnané pózy, řeč těla, hlava a ramena a něco, co vzdáleně připomíná emoce – výrazy. Úplně slyšíte toho fotografa, jak modelku nabádá: „Udělej rebelský výkřik, teatrální údiv, naprosté uvolnění, nadšenou dívku na večírku…“

Většina fotografií v této knize je vynikající po technické stránce a inspirativní po stránce póz, rekvizit, prostředí, úhlu pohledu nebo volby oblečení. Módní fotografové mají určitou tvůrčí svobodu, ale musí vyjít vstříc i podmínkám svého klienta – i proto musím ocenit jejich hravost a originalitu, s jakou k úkolu mnohdy přistupují. Kdo se snaží zachytit osobnost člověka, kdo fotí například dokumentární portrét, kniha ho zklame. Kdo si neví rady s focením lidí na zakázku (ne modelek, ale například známých a jejich známých) nebo například focením svatebčanů, kniha pro něj může být dobrým zdrojem inspirace. A pro fashion fotografy? K nezaplacení. Důležité je si tedy uvědomit rozdíly v cílových skupinách. Kam patříte vy, co očekáváte vy? Kniha Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz vás naučí dokonale fotit ženské tělo a módu, ne však ženskou osobnost. Ale to koneckonců ani neslibuje.

Ukázka z kapitoly Navození příjemné atmosféry:

„Vytvoření přátelského prostředí
Seznamte se a přivítejte se Po příjezdu přivítejte svůj subjekt vřelým stiskem ruky a úsměvem. Třebaže jste měli mizerný týden, nedopusťte, aby tato skutečnost ovlivnila vztah, který se svým subjektem vytváříte. Pokud model cítí, že jste v dobré náladě, tento pocit přejde i na něj, takže bude vnímavější k vašim představám. Jestliže jsou vaše nápady originální, je důležité, aby byl model na vaší straně. Vždy je velkým přínosem pro tvůrčí proces, když model pracuje s vámi, nikoliv proti vám.“
(SIEGEL, Eliot. Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz. Brno: Zoner Press, 2013. s. 28. ISBN 978-80-7413-239-1.)

Knihu Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz vydalo nakladatelství Zoner Press