Geometrie krásná a užitečná aneb Atlas geometrie

Dnešní doba je vskutku zvláštní. Za mých školních let byl nejoblíbenějším předmětem tělocvik a nejméně oblíbeným matematika. Mé preference byly nastaveny ovšem opačně. V matematice se díky paní učitelce Bořové něco dělo, řešilo. Stejné, ale mnohem intenzivnější pocity jsem zažíval i v hodinách fyziky, kdy nám pan učitel Koch odhaloval tajemství přírody. Dnes se u dětí priority změnily, matematika si svou nálepku bohužel drží dále, ale na stejnou stranu barikády přibyl podle jednoho průzkumu kupodivu i tělocvik. Je proto vždy chvályhodné, když někdo vytvoří něco, co lidem matematiku ukáže z té lepší stránky. Takovým počinem je jistě i kniha Atlas geometrie.

knihaAutorsky se na knize podílelo 11 autorů pod vedením Aleny Šarounové. Na tvorbě obrazového materiálu se podíleli i studenti Gymnázia Na Pražačce a Technického lycea v Panské ulici.

Kniha je rozdělena do 9 kapitol. Každá z nich se věnuje určitému tématu geometrie od základních pojmů planimetrie, stereometrie přes kuželosečky až po fraktály. Formát textu je volen tak, že jde o soubor geometrických pojmů, které jsou doprovázeny názornými obrázky a zajímavými příklady z praxe.

Čtenář z řad žáků základních škol nebo studentů středních škol se tedy dozví nejen základní pojmy z geometrie, ale také uvidí, jak se tyto pojmy uplatňují v každodenním životě. Vzhledem k tomu, že jsou uváděny i historické příklady, získává čtenář komplexní pohled na geometrii, její využití i utváření. A čtenáři mají možnost poznat geometrii i ve velmi překvapivých souvislostech. Autoři se podrobněji věnují pojmům středoškolské geometrie a publikace tak může sloužit jak středoškolským studentům, tak i jejich pedagogům (těm hlavně jako inspirace, jak dát danou teorii do praktických souvislostí).

Obrázky, kterými kniha přímo překypuje, jsou z mého pohledu velmi pěkně a profesionálně zpracované a jsou tím pádem názorné. Pojmy jsou vysvětleny velmi srozumitelně.

Atlas geometrie mohu vřele doporučit. Studenti zde najdou spoustu souvislostí a praktického užití, které jistě napomůže k lepšímu a hlubšímu pochopení geometrických pojmů. Učitelům může posloužit jako inspirace pro výuku. Ale i ostatní s knihou zažijí velmi příjemné chvíle a radost z poznání. Paní učitelka Bořová nám na základní škole říkávala, že matematice, a geometrie je její součástí, je třeba se vždy věnovat s tužkou v ruce. Tedy připravme si tužku a papír a vydejme se do úžasného světa geometrie.

Knihu Atlas geometrie Geometrie krásná a užitečná vydalo nakladatelství Academia