Průvodce Novým Zélandem

krajina

Pokud se chcete seznámit s překrásnou krajinou Nového Zélandu, s kulturními zvláštnostmi a barvitými tradicemi, stačí nahlédnout do průvodce - Společník cestovatele - Nový Zéland z nakladatelství Ikar. Kniha vás provede po místních pozoruhodnostech i památkách a dozvíte se také nezbytné údaje pro turisty i všeobecné praktické rady. Vše je doplněno o překrásné fotografie.

knihaNový Zéland patří k nejodlehlejším končinám na světě. Maorové, kteří jako první vkročili na jeho půdu, mu říkali Aotearoa, "Země dlouhého bílého oblaku", neboť na přítomnost ostrovů upozornil tyto cestovatele v kánoích oblak, který se vznášel nad vysokými štíty ostrovů. Poloha Nového Zélandu a jeho pozoruhodný terén ovlivňují zdejší podnebí, jeho historii a současný ráz.

Pomocí tohoto průvodce se dostanete na všechna místa na Novém Zélandu, která byste jinak mohli přehlédnout či vynechat. První část Seznámení s Novým Zélandem vymezuje zeměpisnou polohu země a představuje ji v historickém a kulturním kontextu. Oddíl Oblasti Nového Zélandu obsahuje sedm kapitol a přináší popis nejvýznamnějších památek a atrakcí doplněný fotografiemi, ilustracemi a mapami. Dále zde najdeme informace týkající se Severního a Jižního ostrova. Tipy na ubytování a stravování obsahuje oddíl Informace pro turisty. V kapitole Nezbytné údaje naleznete praktické rady týkající se různých místních zvyklostí.

V tomto průvodci je Nový Zéland rozdělen do sedmi oblastí, z nichž každé je kvůli snadné orientaci přiřazen barevný kód. Nalezete zde také mapu, na které je ostrov rozčleněn na jednotlivé oblasti. Pozoruhodnosti uvedené v příslušných regionech jsou očíslovány a zasazeny na obrázkovou mapu.

V úvodu je vylíčena krajina, historie a charakter jednotlivých oblastí. Dozvíte se rovněž, jak se region rozvíjel v průběhu staletí a co nabízí dnešnímu návštěvníkovi. Mapa přináší ilustrovaný přehled celé oblasti a jsou na ní zakresleny a očíslovány všechny zajímavosti. Jsou zde uvedené i tipy na cestování autem a hromadnou dopravu. Podrobný popis zajímavostí vykládá o všech významných městech a dalších pozoruhodnostech. Nalezneme zde i zmínky o důležitých budovách. Všechna větší města jsou v průvodci popsána jednotlivě a na mapce centra města je vyznačena poloha hlavních atrakcí. Každý návštěvník se snadno zorientuje v informacích k naplánování návštěvy daného místa. Kniha poskytuje i údaje o dopravě, adresy informační kanceláře a jsou zde uvedena data konání různých slavností a festivalů. Mapky centra města jsou tak podrobné, že zde najdete hlavní i vedlejší ulice. Jsou na ní znázorněny autobusové a železniční nádraží, parkoviště a turistická informační kancelář. Údaje pro turisty vyznačují dokonce otevírací doby, telefonní čísla a podrobné informace o dopravě. Značení hvězdičkami poukazuje na místa, která byste neměli při návštěvě zapomenout navštívit.

Součástí knihy jsou i trojrozměrné ilustrace, díky nimž můžete nahlédnout do interiérů historických budov. V závěru knihy jsou uvedeny informace o výběru hotelu, dozvíte se také, kam si zajít na jídlo, jaké jsou chutě Nového Zélandu, co si dát k pití. Je zde uveden seznam restaurací, které je možné navštívit. Také vám kniha napoví, co koupit, kam jít za zábavou, je zde adresář filmů a festivalů, hospod a barů, kaváren i klubů. Nechybí ani informace o nejrůznějších sportech, které je možno provozovat.

V úplném závěru průvodce jsou nezbytné údaje pro turisty, jako jsou praktické rady a informace o dopravě. Dozvíte se například o celních předpisech, vízech a pasech, o daních a spropitném, jak cestovat s dětmi, o levnějším cestování, ale i časovém posunu. Řeč přijde i na nemocnice a lékárny nebo na policii. Dozvíte se také o místní měně či telekomunikaci.

Společník cestovatele - Nový Zéland je velice podrobným rádcem, který by neměl chybět žádnému turistovi, který se na toto kouzelné místo chystá. S tímto rádcem, který nabízí informace o více než tisíci památkách, obchodech, restauracích, hotelech i zábavních podnicích, vás nemůže nic překvapit nebo zaskočit. Jak napovídá přebal knihy, s tímto ilustrovaným průvodcem byste opravdu neměli zabloudit. Je zde nespočet překrásných fotografií, díky nimž si můžete alespoň představit, jak to v dané oblasti Nového Zélandu vypadá, pakliže byste se tam nedostali například kvůli finančním záležitostem. Průvodce je nabitý nejrůznějšími informacemi a radami, které byste potřebovali vědět. Je velice přehledný. Nakladatelství Ikar si zaslouží náležitou pochvalu za práci, kterou odvádí.

Novozélandská různorodá kuchyně
Kuchyně Nového Zélandu je velmi rozličná. Vybrané stolování je často ovlivněno Francií, ale obsahuje i moderní prvky. Naleznete zde skvělá bistra, která servírují "klasiku" jako boeuf bourginonne a tarte au citron. Kavárny se spíše blíží uvolněnému středomořskému stylu. Většina hospod nabízí širokou škálu jídel, jako jsou ryby, saláty, steaky a samozřejmě pečeně. Stále více hospod nabízí pokrmy v restaurační kvalitě. Nový Zéland je částí asijsko-pacifického regionu a v mnoha pokrmech je cítit pulzující asijskou příchuť. Nenechte si ujít kousky smaženého sledě na Západním pobřeží od srpna do září, kdy sezona lovu vrcholí. Doporučujeme stolování v některé z nádherných restaurací na viních, je to totiž šance zažít původní maorské hangi.
(Společník cestovatele - Nový Zéland. Praha: Ikar, 2013, str. 322)

Knihu Společník cestovatele - Nový Zéland vydalo nakladatelství Ikar