Pohádkové paličkování z Modrého království

tyle=

Ivana Domanjová je především krajkářka, která se dlouhá léta věnuje výuce tohoto krásného řemesla. Od roku 1992 působí jako lektorka paličkované krajky ve Vzdělávacím spolku uměleckých řemesel Praha a kromě těchto kurzů se s ní můžete osobně setkat dvakrát ročně na krajkářských trzích v Praze. Uvidíte tak nejen sympatickou krajkářku, ale i její překrásnou tvorbu. Své bohaté zkušenosti s paličkováním se Ivana Domanjová snaží předávat nejen pomocí kurzů, ale od roku 2009 i ve svých publikacích. Na podzim roku 2013 vyšla již třetí publikace věnující se výuce paličkované krajky a autorka v ní navazuje na obě předchozí.

kniha„Bylo nebylo jedno Modré království. Všude, kam jen oko dohlédlo, kvetly lány modrých kvítků. Od pradávna jim místní říkali len. Po zesnulém papínkovi malou zemičku zdědila princezna Pomněnka a přes noc se stala vlídnou královnou své říše a svých poddaných. Do momentu než se zamilovala. Ono už to tak na tom světě bývá. Do královského paláce si nastěhovala krásného, silného a svalnatého krále Hyacinta. V žilách mu kolovala modrá krev, jeho jméno vonělo a on sám voněl také. Vražedná to kombinace…“
(DOMANJOVÁ, Ivana. Paličkování III. Krajky z netradičních materiálů. Praha: Grada, 2013. s. 7.)

Nemohla jsem jinak, než si na úvod půjčit slova samotné autorky. Jen Ivana Domanjová dokáže krásně poeticky přizpůsobit počáteční slova své knížky tématu paličkování. Pohádka tímto úvodním odstavcem nekončí. Naopak, pokračuje a přivádí čtenářky – krajkářky k tomu, proč autorka zvolila téma přírodních motivů a materiálů. Zkrátka nejde jen o to, si pohádku přečíst, jde o to ji prožít. Využít svou fantazii a stvořit svými prsty a paličkami pohádkově krásné paličkované šperky, doplňky, kabelky, kravaty, kloboučky.

Čtete správně. Paličkování III není určitě publikace pro začínající krajkářky (co se praxe týká). Ivana Domanjová v ní navazuje na své předchozí publikace, kde se krajkářky seznámily se základy tohoto krásného řemesla a naučily se základní vazby. Nyní již autorka předpokládá, že znají, co mají znát, a že své znalosti budou za jejího trpělivého doprovodu rozvíjet. Nyní už to není jen o řemeslu, nýbrž i o fantazii, kreativitě a o netradičních přírodních materiálech.

Ivana Domanjová ve své publikaci Paličkování III přináší opět přehled nových vazeb s návodem, jak je vytvářet. Navazuje radou a příkladem, jak využívat netradičních materiálů a nebát se použít lýko, kůži či ruční papír. Své rady, komentáře a podrobně popsané návody doprovází kvalitními fotografiemi, které mají účinek nejen funkční, ale i estetický. Zkrátka i ten, kdo zatím není v paličkování tolik zručný a zatím absolvuje základní kurzy, si v této knížce najde své. Načerpá inspiraci, motivuje se do další trpělivé práce a bude se těšit, až jeho zručné ručky budou umět vytvořit takovou nádheru.

Vřele doporučuji tuto krásnou publikaci nejen zkušeným krajkářkám, ale i začátečníkům. Již od úvodní strany se vám bude tajit dech nad krásou, kterou zkušené ruce paní Domanjové dokážou vytvořit. A protože paličkovaná krajka v posledních letech získává znovu na oblibě a stejně jako některá další řemesla zažívá svou obrodu, zkuste využít svůj volný čas a naučit se držet paličky. Naučte se něco krásného, co se vám do budoucna rozhodně neztratí. Navštivte některý z kurzů paličkování, krajkářské trhy, anebo si jednoduše zakupte všechny tři díly Paličkování. Budete překvapeni, co všechno se dá s paličkami vykouzlit.

Knihu Paličkování III. Krajky z netradičních materiálů vydalo nakladatelství Grada