Dvorská láska a udatní rytíři

k

Může být sňatek z rozumu šťastný? Co se stane, když čtyřiadvacetiletou mladou ženu plnou nadšení a elánu do života a plnou tajných snů o krásném rytíři zasnoubí s chlapcem o deset let mladším? Může se mezi nimi zrodit láska? A může to být skutečná láska, mezi mužem a ženou, nebo spíše soucit a péče, blížící se lásce mateřské? Richarda Jordanová ve své nové knize Dědictví Lauensteinů rozehrála dramatický příběh plný emocí, lásky a dvorské etiky.

kČtenář je už od prvních řádků citlivě vtažen do prostředí hradního pána, hraběte z Falkenbergu, který byl již několik let smutným vdovcem, ale šťastným otcem tří dětí. Nejstarší byla dcera Gerlindis, která by na svůj věk měla být už dávno vdaná. Hrabě však chtěl pro dceru to nejlepší, a tak ji nehodlal dát prvnímu, kdo si o ni řekne. Čtenář poznává krásnou Gerlin jako schopnou hospodyni, která řídí chod otcovy domácnosti. Z poklidného života a svých snů o dvorské lásce a krásném udatném rytíři ji vytrhne návštěva židovského sňatkového vyjednavače Salomona. Ten vidí v Gerlin vhodnou manželku pro svého pána a svěřence – Ditricha z Lauensteinu.

A tak se Gerlin vypraví za svým snoubencem, doprovázena Florísem de Trilion – krásným udatným rytířem, který zná dvorskou etiketu a uchvacuje ji svými slovy stejně jako pohledem. Gerlin měla zakrátko poznat nejen svého budoucího chotě, ale i lásku mnoha podob.

Autorka vypráví příběh velice citlivě a s lehkostí dokáže čtenáře vtáhnout do středověkého Bavorska. I ten, kdo se s podobným prostředím v knize (či filmu) nikdy nesetkal, si dokáže prostředí románu představit a snadno si tam dosadí všechny hlavní postavy, které jsou vykresleny velmi plasticky a živě. Čtenář je donucen litovat nemoci náchylného Ditricha, lapá po dechu, když se do boje vrhne udatný Florís, ale také s napětím sleduje útrapy žida Salomona. Spolu s Gerlin postupně zjišťuje, že pod kaftanem židovského ranhojiče se nachází pružné mužské tělo, které v ní dokáže vyvolat touhu, stejně jako to Florísovo. A že něha, kterou vidí v jeho očích, jí podlamuje kolena a dokáže zmást její mysl, až se zmítá mezi tím, co je správné, a co skutečně chce udělat.

Svým umístěním, dějem i kočovným putováním s hvězdopravcem připomíná román knihy Iny Lorenzové. Prostředí a děj románů jsou hodně podobné jejím románům na pokračování – Kočovná něvěstka, Markytánka a Křesťanská otrokyně. Cestování se skupinou poutníků a hvězdářem pak zase připomíná knihu Poutnice. Všechny tyto romány rovněž vydal Knižní klub a věřím, že Dědictvím Lauenstainů velmi vhodně navázal na tyto čtenáři oblíbené romány a nová kniha Richardy Jordanové bude jistě stejně úspěšná.

Vraťme se však k hlavní hrdince. Život Gerlin na Lauenstainském hradu nekončí. Naopak. Je to počátek její dramatické životní cesty, na které jí veliký kus doprovází právě Salomon, aby ji nakonec dovedl k muži jejího srdce. Ale… kdo tím mužem vlastně je? Ditrich? Salomon? Florís? Nebo snad hrdina z jejích dívčích snů – Richard Lví srdce, s nímž se setkala na dvoře královny Aliénor, kde byla vychována? To už čtenářům recenze neprozradím.

Pokud si chcete přečíst příběh plný něhy, lásky, dobrodružství a zároveň se naučit něco o dvorské etiketě, rytířích a poznat prostředí středověkého Bavorska a Francie, rozhodně sáhněte po této knize. Pro zvě(í)davé autorka přidává doslov, kde vysvětluje, co v knize byla fikce a kde vychází ze skutečných událostí. Že jich bylo více než dost a že příběh – ač se nedá využít jako odborný text – může posloužit k nastínění středověkého života, o tom už se přesvědčte sami.

Knihu Dědictví Lauensteinů vydalo nakladatelství Knižní klub