Lidské tělo – fakta a zajímavosti

detail

Kniha Lidské tělo od Steva Parkera nás seznámí s tím, jak funguje lidské tělo. Součástí knihy jsou nejrůznější fakta a zajímavosti. Knihu vydalo nakladatelství Fragment.

V knize se dozvíte, jak dýchají plíce, proč se potí kůže či jak pracuje srdce. Zjistíte rovněž, zda je větší mozek spojený s inteligencí, zda mají silní lidé více svalů v těle, anebo zda mohou lidé cítit více než 10 000 vůní a pachů.

knihaLidské tělo je snad nejzkoumanější objekt na světě. Obsahuje všechny soustavy důležité pro přežití. Každá soustava se skládá z mnoha částí – orgánů a tkání -, které pracují v souladu, aby mohly vykonávat důležité funkce, jako je dýchání nebo trávení. Čím více víme o tom, jak tělo funguje, tím lépe se můžeme starat o svůj vlastní organismus.

Ošetřování, léčení a uzdravování nemocného těla patří k největším úspěchům moderní vědy. Každý rok přináší nové typy zobrazovacích metod a diagnostických testů, účinnější léky na zmírnění bolesti a utrpení a pokroky v chirurgii, jež jsou téměř zázračné. Úspěch se objevuje i v genetické léčbě. Ta se snaží o změnu genů – pokynů, jak se má tělo vyvíjet a samo sebe řídit. Genovým výzkumem a léčbou bychom mohli v budoucnu přijít na kloub tomu, jak tělo funguje, proč bývá nemocné a jak ho uzdravit.

Jak plíce dýchají? Činností svalů je zprostředkovaný pouze nádech. Uvolněná bránice, plochý sval pod plícemi, se obloukovitě klene nad dutinou břišní. K nádechu dochází, když se bránice stáhne a zploští. Plíce se rozepnou, roztáhnou dolů a zvětší objem. Zároveň se stáhnou mezižeberní svaly, jež roztáhnou žebra vzhůru a do stran, čímž se plíce ještě víc rozepnou. Těmito pokyny se nasává čerstvý vzduch do plic. Při výdechu se bránice a mezižeberní svaly uvolní a plíce se smrští do své menší velikosti.
(PARKER, Steve: Lidské tělo – Jak to funguje – fakta a zajímavosti. Praha: Fragment, 2013.)

Kniha obsahuje úvodní povídání a následuje patnáct kapitol o lidském těle. Knížku bych přirovnala k učebnici přírodopisu, je totiž určená pro děti od jedenácti let. Jsou v ní základní biologické údaje doplněny sem tam o nějakou zajímavost. V knize se sice malinko zmiňují o hormonech a žlázách, ale chybí mi zde rozmnožovací soustava. Knihu bych doporučila pro zvídavé děti, které se o svém těle chtějí dozvědět dříve než z hodin přírodopisu a něco navíc. Na konci knihy je slovníček obohacený o nejrůznější pojmy, jako jsou kupříkladu mandibula (Dolní čelist), neurony (Nervové buňky, které přijímají, analyzují, koordinují a předávají dál nervové signály ve formě drobných elektrických impulzů. Obvykle mají krátké výběžky zvané dendrity a jeden delší axon) či vlásečnice (kapiláry – Nejmenší krevní cévy v těle, v nichž dochází k přestupu kyslíku a živin z krve do okolních buněk a tkání. Oxid uhličitý a odpadní látky se mohou přesouvat opačným směrem do krve).

Knihu Lidské tělo – Jak funguje – fakta a zajímavosti vydalo nakladatelství Fragment