Vykašlete se na příručky o osobním rozvoji a přečtěte si něco, co konečně pomůže

nohy

Plní se vám knihovnička knihami o osobním rozvoji? Hledáte recept na štěstí, spokojený život a smysluplnou práci a stále nenacházíte? Trpíte úzkostí, smutkem, pocitem neúspěchu? Co když je ale odpověď na vaši otázku ukrytá v trochu jiné literatuře? Kniha psychiatra a psychoterapeuta Jána Praška Jak vybudovat a posílit sebedůvěru se mi jeví jako zářivá kometa na nebi posetém pohasínajícími hvězdičkami. Dostává se totiž k samé podstatě problému nízké sebedůvěry a podle mne ji jako jedna z mála knih dokáže trvale vyřešit.

knihaJak se nám daří ve studiu či práci, v lásce, blízkých i formálních vztazích, ale i ve sportu – vlastně téměř ve všem, o co se snažíme – souvisí s tím, jak se díváme sami na sebe, jaké máme sebevědomí, sebedůvěru. Výzkumy ukazují, že malá sebedůvěra (projevující se negativním pohledem na sebe) souvisí s řadou potíží, mezi které patří například deprese, sebevražedné myšlenky, poruchy příjmu potravy, sociální fobie, manželská nespokojenost, problémy v práci.

Pokud si uvědomujete, že máte některý z těchto problémů, a je vám jasné, že malá sebedůvěra mu předcházela, je tato kniha Jak vybudovat a posílit sebedůvěru určena právě vám. Autor vás zde seznámí s různými přístupy, jak změnit svůj vnitřní svět tak, abyste byli schopni postupně zvyšovat svoji sebedůvěru. Jednotlivé kapitoly a příběhy vám ukážou, jak problémům se sebedůvěrou porozumět, pomocí cvičení si vyzkoušíte nové způsoby, tentokrát už sebevědomého chování.

Ján Praško je český psychiatr a psychoterapeut, který je od roku 2008 přednostou Kliniky psychiatrie FN v Olomouci a vedoucí Katedry psychiatrie Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Věnuje se výzkumu i léčbě pacientů. Do hloubky se zabývá depresí, sociální fóbií, úzkostí, asertivitou, stresem, sebedůvěrou neboli tématy, které se úzce dotýkají života mnoha z nás. O těchto tématech napsal přes třicet publikací – Deprese a jak ji zvládat, Asertivitou proti stresu, Úzkost a obavy, Nespavost, Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti, Sociální fobie a další.

Jak vybudovat a posílit sebedůvěru neboli publikace, která podle mne skutečně pomáhá obrátit život k lepšímu, protože neklouže po povrchu a do hloubky se věnuje tématu nízké sebedůvěry. První část knihy je věnována tomu, jaké faktory stojí za nedostatečnou důvěrou. Druhá část se zabývá způsoby, které mohou vést k trvalému zvýšení sebedůvěry a uvolnění napětí. Nechybí v ní kromě podstatné teorie ani spousta cvičení a příkladů, které se názorně s problémem nedostatku sebedůvěry potýkají a podávají návod, jak sebedůvěru zvýšit.

Kniha je určena pro všechny, které už nebaví sledovat druhé a závidět jim jejich úspěchy, které už unavuje čekat, až se v jejich životě něco změní, a je napsána především pro ty, kteří se chtějí zamilovat sami do sebe a užívat si život plnými doušky. Ján Praško se věnuje tématu sebedůvěry, se kterou padá a roste naše životní spokojenost. Není ničím neznámým, že lidé, kteří si váží sami sebe, přitahují úspěch v životě, mají plnohodnotné vztahy, smysluplnou práci, dokážou se sami odměňovat i povzbudit a užít si život, tak proč nepatřit mezi další z nich?

Podle mne je tato kniha Jak vybudovat a posílit sebedůvěru jednou z nejužitečnějších publikací na trhu. Dostává se totiž skutečně do hloubky. Nesnaží se čtenáře obalamutit větou, která mezi řádky zaznívá v každé knize o osobním rozvoji: „Když si vsugeruješ, že je všechno krásné a úžasné, bude to takové.“ Není to pravda. Takhle to nefunguje, protože pouhé konstatování, že je všechno krásné a úžasné neřeší skryté důvody nízké sebedůvěry a nakonec může vést k mnohem hlubší depresi z toho, že ostatním se daří vidět svět v růžových barvách ale danému čtenáři ne.

Kniha je čtivá, ale není bulvární, jako řada příruček na současném knižním trhu. Dokáže uhodit hřebíček na hlavičku. Jde do hloubky, nesnaží se nic přibarvovat a přehánět, ale autor se doopravdy snaží odhalit příčiny nízké sebedůvěry a ukazuje čtenáři způsoby, jakými může sebedůvěru zvýšit a trvale zlepšit svůj život.

Získání sebedůvěry je však otázkou času, ale kdo vytrvá, pomocí této knihy, návodů, tipů a cvičení ji může doopravdy získat. Neznám lepší knihu, která se věnuje tomuto tématu. Při jejím čtením jsem pochopila, co všechno stojí za mou stydlivosti, občasnými výpadky sebedůvěry, ale hlavně jako u jediné z všech, které jsem kdy na toto téma přečetla, věřím, že mi ji pomůže trvale získat. Autorovi rozhodně fandím a držím palce. Je ukázkou toho, že když se snaží člověk dělat svou profesi pořádně, doopravdy to nese své ovoce.

Sebeodměňování
Lidé s malou sebedůvěrou mívají se sebeodměňováním i sebetrestáním problémy. Odměňují se zpravidla tam, ke se něčemu důležitému vyhnou, a trestají se nadměrně a dlouho v myšlenkách, aniž by problém, za který se trestají, řešili. Ve vědomém postoji k sobě výrazně převažuje sebetrestání formou sebevýčitek („Zase jsem se předčasně vzdal.“ „Nikdy se mi nic nepovede.“ Apod.) a sebenadávek („Jsem idiot!“). V chování však převažuje nevědomé sebeodměňování, bohužel nikoliv za činnosti, které člověk po sobě chce, ale za úlevné, vyhýbavé a zabezpečovací chování (např. za odkládání obtížného úklidu se může maminka na mateřské dovolené odměňovat relaxovanou četbou v magazínech a sledováním televizních pořadů nebo muž po hádce s manželkou se jde odměnit do hospody několika pivy). K odměně pak slouží přejídání se, lelkování, popíjení alkoholu apod.
Vědomé sebeodměňování za účelné činnosti většinou lidé s malou sebedůvěrou nedělají. Přitom je to nejúčinnější strategie ke změně vlastního chování (sebetrestání za negativní chování funguje podstatně méně). Lidé jako by se styděli sami sebe vědomě odměnit. Očekávají, že by je měl odměnit někdo druhý. Tím, že je pochválí, ocení, eventuálně jim dá nějaký dárek. Pokud ovšem rezignujeme na sebeodměňování, stáváme se výrazně závislými na odměnách a trestech okolí. Naše emoční stavy pak velmi snadno mohou kontrolovat lidé kolem nás. Vnitřní svoboda a nezávislost nemůže bez sebeodměňování fakticky fungovat.
(PRAŠKO, Ján. Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Praha: Grada, 2007, str. 148-149)

Knihu Jak vybudovat a posílit sebedůvěru vydalo nakladatelství Grada