Zneužití lidské síly? Jaké bylo otroctví?

otroci

Dovedete si představit, že váš život a vše, co smíte či nesmíte činit, má v rukou někdo jiný? Jakási vyšší moc - a nemyslím Boha - která je zodpovědná za to, že smíte dýchat, žít, vykonávat práci? A co když je to ještě jinak? Co když ta moc vůbec nemá na srdci vaše blaho a ovládá vás jen proto, aby se jí samotné lépe dýchalo a žilo? Udělá z vás stroj - levnou pracovní sílu, kterou bude využívat pro svou potřebu, pro zlepšení své životní situace, pro zvýšení úrody a současně i výnosů? Ano, mluvíme tady o otroctví. O něčem, co si dnes už jen sotva dokážeme představit do takové hloubky, abychom pocítili stud za to, že někdy takto někdo zacházel s lidmi. Kniha Markéty Křížové podstatu otroctví zachycuje. A zachycuje i mnohem víc....

knihaMarkéta Křížová je autorka, která se věnuje výzkumu indiánských kultur Nového světa a koloniálních dějin Ameriky. Vystudovala etnologii a historii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a dnes tam působí jako docentka ve Středisku iberoamerických studií. V roce 2007 vydala odbornou monografii Ideální město v divočině a v roce 2008 následovala studie The Strenght and Sinews of this Western World. V nové knize, kterou vydalo Nakladatelství lidové noviny se věnuje znovu pojmu otroctví a zachycuje jeho problematiku v dlouhé časové rovině.

Odborná monografie se snaží zachytit vývoj otroctví v Novém světě především od 15. do 19. století, ale zároveň zasahuje i do časů hlubších. Autorka se snaží najít samotnou podstatu termínu a vysvětlit tak jeho vývoj od nejstarších dob. Ukazuje, jaký měli otroci v Americe život, jaké si dokázali v těžkých podmínkách vymezit životní hranice a jak se se svým postavením vyrovnávali. Autorka sleduje jejich kulturu, životní postoj a také boj za lepší život. Vše doplňuje obrazovým doprovodem, který je vždy s popiskem umístěný přímo v textu.

"Otroci uznaní za schopné transportu byli pěšky nebo po řekách dopraveni k pobřeží. Často při té příležitosti zvětšili zisk svých nových majitelů tím, že během přepravy nesli zboží určené na prodej. V okamžiku zajetí pro ně začal proces systematického ponižování a ztráty vědomí vlastního já."
(Markéta Křížová, Otroctví v Novém světě od 15. do 19. století, Praha 2013, s. 132.)

V posledních kapitolách se autorka věnuje náhlé změně postoje k otroctví a boj za trvalou změnu. Změnili Evropané k otroctví svůj postoj? Nebo tady byl vždy, jen nebylo vhodné klima proto, aby trvalá změna nastala? V závěru knihy autorka sleduje odkazy otroctví, zda - a pokud ano, tak jakým způsobem se i dnes promítají do společností dnešních zemí (Ameriky, Afriky a Evropy).

"Snažila jsem se také- ačkoli jsem si vědoma, že je taková snaha obtížně naplnitelná - zdržet se morálního hodnocení otroctví z pozic dnešního pojetí lidských práv a lidské důstojnosti."
(Markéta Křížová, Otroctví, s. 6.)

Zda se autorce objektivní postoj vydařil, poznejte sami. Zklamaní rozhodně nebudete. Ač budou budoucí čtenáři této publikace držet v rukou odbornou monografii, zjistí, že autorka píše velice čtivě a i odborný text může být přínosný a hodnotný nejen pro profesionály, ale i pro laické čtenáře. Na konci knihy najdete odborné poznámky, doporučenou literaturu dělenou podle kapitol - a zároveń podle jednotlivých témat - a nakonec zdroje vyobrazení a rejstřík. Ať už jste studenti historie, historici, novináři, cestovatelé či jen laikové, které zajímá téma otroctví a kteří chtějí poznat nové - dosud nepublikované - informace, myšlenky a dedukce, rozhodně vám tuto knihu doporučuji.

Knihu Otroctví v novém světě vydalo nakladatelství Lidové noviny