Co skrývají náhrobky a zákoutí českých hřbitovů?

detail

Drobná knížečka, která se nedávno objevila na pultech knihkupectví, na jejíž titulní straně zaujme čtenáře náhrobek Hüttmannova náhrobku z Janova nad Nisou, přináší velmi zajímavá svědectví. Jedná se totiž o další počin z pera redaktorky a publicistky Ivany Mudrové, ve kterém se autorka vydává po stopách slavných i zajímavých osobností a především po místech jejich posledního odpočinku.

Ivana Mudrová je autorkou několika zajímavých publikací z Nakladatelství Lidové noviny, ve kterých přináší čtenářům i turistům zajímavé podněty, kam se vydat na svých cestách. Ukazuje na mnohé zajímavosti naší krajiny, ale i krajin cizích. Například v knize Tři anglické lásky se vydala po stopách tří slavných anglických spisovatelek a jejich děl. Vraťme se však k autorčinu nejnovějšímu počinu, ke knížce Tajnosti českých hřbitovů.

knihaŽe se vám zdá toto téma poněkud morbidní? Někoho hřbitovy přitahují, pro jiného jsou naopak připomínkou bolestné ztráty blízkých osob. Skutečností je, že funerální téma je v dnešní době hodně podporováno mnoha knižními i filmovými počiny věnující se upírům apod. (Ne všichni vnímají tuto popularitu jako přínosnou.)Tato publikace však nemá s moderními upíry, co chodí na střední školy, nic společného. Je to knížečka nabitá informacemi, zajímavostmi, vzpomínkami a záhadnými příběhy.

Autorka ji rozdělila po jednotlivých krajích. První kapitola se věnuje kraji Ústeckému a libereckému, druhá karlovarskému a plzeňskému, třetí středočeskému, čtvrtá zahrnuje kraj Královéhradecký a Pardubický, pátá Jihočeský a poslední, šestá kapitola směřuje na Vysočinu. V každé kapitole pak čtenář najde básně slavných osobností, jejichž těla jsou uložena v místních hrobkách, zajímavosti, pověsti a barevné fotografie, které některé zajímavé náhrobky, hrobky a hřbitovní zákoutí představují barvitěji, než jen samostatné povídání.

Autorka velice citlivě ukazuje, že hřbitovy nejsou jen místa plná smutku, ale že mají také svou atmosféru, která je mnohdy podtržena místní pověrou, osobností, která je zde pohřbená, nebo událostmi, které předcházely vzniku některých hrobek.

Ať už vás zaujme obálka, téma knihy, nebo jen hledáte inspiraci k navštívení zajímavých hnízd, určitě si tuto knížku pořiďte. Zjistíte, že i za hřbitovními zdmi se skrývá plno napínavých a zajímavých příběhů, a že i náhrobky dovedou „vyprávět“.

Knihu Tajnosti českých hřbitovů vydalo Nakladatelství Lidové noviny