Improvizace pro všední den

k

Nakladatelství Grada přináší mnoho knih, které pomáhají v rozvoji osobnosti. Ve své edici „psychologie pro každého“ tentokrát vydala knihu, která může být užitečná každému z nás. Jedná se v ní totiž o improvizaci – o to, jak se ji naučit, jak ji trénovat a zdokonalovat se.

kMartin Vasqez, trenér a improvizátor sepsal tuto útlou příručku společně s psycholožkou a redaktorkou Monikou Nevolovou. Na knižní pulty tak doručili zajímavý kousek, který mohou využít pro sebevzdělání nejen lidé, kteří se improvizací živí, nebo ji potřebují ke svému každodennímu pracovnímu výkonu, ale i lidé, kteří se chtějí naučit lépe se vyjadřovat a rychle reagovat na nenadálé situace.

Kolikrát už se vám v životě stalo, že vás někdo překvapil nějakou námitkou, nečekanou otázkou, na kterou jste neznali odpověď, nebo vám jednoduše sdělil informaci, která vás „vykolejila“? A věděli jste si v takové situaci rady? Že ne? Autor ukazuje na různé situace i reakce lidí. Mnohdy je hlavní problém v předsudcích, stereotypu a v bloku, který si každý jedinec nosí v sobě již od dětských let a který je dán výchovou. Autor tyto bloky ukazuje, vysvětluje a radí, jak je odbourat. Postupně pak nabádá čtenáře, aby trénovali své myšlení podle přesně doporučených cvičení a získali si tak větší stabilitu.

Kniha postupuje systematicky a seznamuje čtenáře nejprve se zakladateli improvizace a také s prvními divadelními scénami, na kterých se tento druh zábavy objevil. Následuje vysvětlení samotné improvizace, kde autor nabádá čtenáře, aby se nebáli experimentovat, odhodili zábrany a především, aby začali mluvit. V následující kapitole pak vysvětluje, které bloky čtenáři v mluvení brání a jak tyto zábrany odbourat.  Čtvrtá a nejdelší kapitola se pak věnuje samotné improvizaci a krok za krokem čtenáře vede ke zdokonalování této techniky.

Na knize nejvíce oceňuji trpělivého autora, který vysvětluje pro někoho i zcela neznámé pojmy velmi jednoduše a vše dokáže okamžitě asociovat na příkladech z běžného života. Čtenář se zde nedozví pouze teorii, ale především nalezne praktické rady, cvičení, různé tipy pro zlepšení výkonu či ztížení dané situace pro náročné jedince, a nechybí ani vložené odstavce „pro vědátory“, kde si čtenář může přečíst odbornější výklad daného problému.

Pro toho, kdo by se chtěl improvizaci věnovat více, je v závěru knihy uveden rejstřík použité literatury, doporučené literatury a také užitečné odkazy, kde si čtenář může najít improvizační ukázky v praxi.

Ať už tedy pracujete jako moderátor, herec, hlasatel, sportovní komentátor, nebo jako prodejce, automechanik či uklízečka, neváhejte a přečtěte si rady Martina Vasqueze. Budou se Vám hodit, až Vás příště někdo překvapí nějakou nečekanou otázkou a vy ho bravurně zvládnete předem nepřipravenou, ale dobře mířící odpovědí.

Knihu Buďte mistry improvizace vydalo nakladatelství Grada