Co vše potřebujete vědět, než zaboříte ruce do hlíny

c

Ještě než otevřete knihu Potraviny z vlastní zahrady od Richarda Gianfrancesca, dozvíte se, že vás čeká jednoduchý návod jak pěstovat ovoce, zeleninu, bylinky a další rostliny. Velkým kladem této publikace je právě tato jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost, a přesto i velké množství důležitých informací. Kniha se tak stává skvělým pomocníkem každého, jak zkušeného zahrádkáře, tak začátečníka.

cRichard Gianfrancesco trpí vášní pro zahradničení už od dětství a deset let se trvale věnuje výzkumu zahradničení. Jeho slovům vycházejícím ze zkušeností tedy můžeme věřit. Knihu rozdělil do čtyř základních oddílů – Kde, co a jak pěstovat a jakým způsobem vypěstované plodiny uskladnit. Tyto oddíly jsou dále rozděleny na kapitoly, které napomáhají orientaci. V prvním oddíle se dozvíme, jaký typ zahrady zvolit a jak ji správně připravit před sázením. Pomoci nám může i detailní obrázkové schéma s postupem bod po bodu. Přínosný je dozajista také seznam plodin, které bychom neměli, nebo naopak mohli pěstovat pohromadě.

Ve druhém oddíle najdeme adresář stovek druhů zeleniny a salátů (kořenová a listová zelenina, lusky a plodová zelenina, košťálová, cibulová a řapíkatá zelenina, bylinky), ovoce (ovocné stromy, drobné ovoce, dužnaté exotické ovoce) a ořechů. U každého druhu plodiny můžeme najít ihned pod titulkem hodnocení pomocí systému hvězdiček, díky kterému se dozvíme, jak je plodina výhodná z hlediska ceny, náročnosti na péči a uskladnění. Dále nás autor zasvětí do obecné charakteristiky plodiny, kde je nejvýhodnější ji pěstovat, jaké existují druhy a odrůdy, jak nejlépe připravit pro plodinu půdu, jaké ji můžou napadat škůdci a choroby a jak se proti nim bránit, jak plodinu sklízet a uskladňovat a k čemu se hodí v kuchyni. Na pravé straně stránky poté nalezneme doporučené odrůdy a ve sloupečku kalendář – tedy přehled období, kdy plodinu vysévat, jakou potřebuje teplotu, jak ji zalévat a pečovat o ni, kdy očekávat plody a kdy začít sklízet. Informace jsou odlišené přehledně tabulkami, barvami a doprovázené ilustrativními fotografiemi, které mají vždy svůj účel.

Ve třetím oddílu na nás čeká způsob, jakým o plodiny pečovat. Autor začíná od základů, tedy jaké zvolit vůbec náčiní, jak nakupovat rostliny, jak na plevel, na kompostování a jak bojovat proti škůdcům a nemocem. Poradí s prořezáváním a tvarováním ovocných stromů a jak rostliny hnojit.

„Chcete-li založit zeleninovou zahrádku, budete muset vynaložit nějaké investice. Výdaje můžetesnířit, vypěstujete-li si většinu rostlin ze semen. Nicméně pokud máte zahrádku velkou tak akorát na dvě tři rostliny, nevyplatí se vám kupovat celý sáček semen. Chcete-li pěstovat ovoce, tady budou náklady ještě vyšší, ale pokud nakoupíte ve správném ročním období a správné fázi růstu, rostliny se dobře aklimatizují a odmění se vám v následujících letech.“

(GIANFRANCESCO, Richard. Potraviny z vlastní zahrady. Praha: Mladá Fronta, 2013, str. 204)

V posledním, čtvrtém oddílu, se již dostáváme na konec naší snahy, a to k samotné sklizni. Je pochopitelné, že v určitém období budeme plodinami zavaleni, zatímco v jiném by nám vlastní suroviny přišly vhod. Naštěstí existuje mnoho metod, jak si plodiny uchovat. V knize najdeme návod na zavařování, sušení, mražení, tvorbu džemu nebo želé a jak ovoce a zeleninu konzervovat. Na závěr v knize nalezneme souhrnné informace o setí plodin – hloubku výsevu, spon, vzdálenost mezi řádky, kdy plodiny zasít a kdy je sklízet. Přiložený je i rychlý přehled s charakteristikou každé plodiny pro snadnější rozhodování, co pěstovat, a trochu nadbytečná mapa odolnosti rostlin podle pásem.

V knize Potraviny z vlastní zahrady najdete vše, co byste o pěstování potřebovali vědět, ale nejen to. Kniha pohladí po duši jistě každého zahrádkáře krásnými fotografiemi a širokým záběrem, díky kterému nebude muset informace shánět po desítkách knih, ale jen v této jediné.

Knihu Potraviny z vlastní zahrady vydalo nakladatelství Mladá Fronta