Příručka webového vývojáře

Po knize HTML5 a CSS3 s podtitulem Výukový kurz webového vývojáře, kterou sestavil Brian P. Hogan, jsem zatoužila poté, kdy jsem v oddělení knih věnovaných práci na počítači, tvorbě webů a programování nacházela pouze samé příručky pro běžné uživatele nebo naopak knihy, ve kterých jsem se ztrácela.

knihaTato publikace mi už po zběžném prohlédnutí připadala jiná. Spojovala v sobě detailní postupy využitelné i pokročilejšími tvůrci webů a potřebnou srozumitelnost. Navíc - což se právě u literatury věnované tvorbě webů cení obvzlášť - pracuje s aktuálními verzemi programovacích jazyků. Pomůže tato publikace i začátečníkovi-samoukovi, jako jsem já, který se zatím pouze začíná orientovat v základech HTML a CSS, s vytvořením webových stránek podle mých vlastních představ, nebo ji budu muset vyměnit za jinou?

Už první kapitola mi ukázala, že jsem svoje znalosti trošku přecenila. Když autor vypočítává přednosti HTML5 oproti původnímu HTML, hovoří občas v pojmech, které mi toho příliš neříkají: „HTML5 nabízí podporu webových socketů, díky nimž získáte trvalé připojení k serveru. Namísto neustálého otravování back-endu kvůli aktualizacím se vám web může přihlásit k socketu a back-end může sdělení posílat vašemu uživateli“. (s. 20). Protože se ale zatím nehovoří o samotné praxi, nepochopené věty přeskakuji a pokračuji směle dál.

Druhá kapitola už navazuje na znalosti každého, kdo porozuměl základnímu HTML a CSS. Věnuje se předefinování funkčních oblastí šablony stránky pomocí nových elementů HTML5 a tvorbě automaticky otevíratelných oken.

V kapitole 3 se můžeme naučit tvořit uživatelsky přívětivé webové formuláře, v kapitole 4 stylovat tabulky, tvořit tisknutelné odkazy, mobilní rozhraní nebo dělit stránku na sloupce. Tvorba tabulky je popsaná skutečně krok za krokem, takže ji zvládne i úplný začátečník.

Kapitola 5 je celá zaměřená na to, jak zpřístupnit různé prvky stránek pro nevidomé uživatele, kteří používají čtečku obrazovky. Jde o vytváření navigačních a orientačních bodů, struktury nebo skrývání oblastí. Tyto postupy mohou pomoct v orientaci i vidoucím uživatelům. Autor zde tak (stejně jako v ostatních kapitolách) vede programátora k tomu, aby se učil zamýšlet nad tím, aby naprogramované stránky a jejich prvky byly co nejvíce uživatelsky přívětivé a co nejsnadněji použitelné.

Kapitolou 6 se dostáváme do části věnované kreslení, audiu a videu. Nový element HTML5 totiž přináší možnost vytvářet obrázky (loga, grafy, atd.) pomocí JavaScriptu přímo v prohlížeči. V budoucnu jej bude možné využít třeba pro vytvoření prohlížečové hry nebo grafických rozhraní. Už nyní umí vkládat na stránky video a audio bez pomoci zásuvných modulů. Jak, to je podrobně vysvětlené v kapitole 7.

Kapitola 8 krok za krokem učí, jak zatraktivnit design webu, např. zaoblením rohů, stínováním a dalším vylepšením bannerů. Zabývá se i změnou fontů, to vše pouze pomocí CSS.

V části III, která začíná kapitolou 9, se autor zabývá dalšími technologiemi (funkčnostmi), jako webové úložiště, SQL databáze a sockety. Nabízí řešení pro ukládání dat klienta, vytvoření systému poznámek, uchování historie, komunikace mezi doménami, lokalizování ad. Tyto funkce jsou však více užitečné pro pokročilé správce sítí než pro začínající tvůrce webů.

Poslední, 11. kapitola, nastiňuje novinky, které zlepšují už dnes používané funkce (např. stylování odkazu, aby vypadal jako tlačítko nebo technika "táhni a pusť", která dovolí uživatelům přetahovat objekty webu).

Kniha je stejně jako každá kapitola zakončená pasáží o budoucnosti určitého problému nebo postupu. Co pozitivního přináší novinky v HTML5 budoucím tvůrcům a uživatelům webů? Jaké problémy už nebudou muset řešit a jaké zajímavé nové prvky se na stránkách mohou objevit?

V příloze na konci knihy najdeme i praktickou přílohu s rychlým přehledem všech používaných funkcí a seznamem dalších online zdrojů. Další zdroje (zdrojové kódy v češtině) si každý může stáhnout přímo na stránkách vydavatelství Computer Press.

Co oceňuji na této knize obvzlášť, jsou zamyšlení o tom, že obecně používaný postup nemusí být nejlepší volbou. Samozřejmostí je i návrh na lepší postup, na zrušení starého zápisu nebo na "nouzové postupy", kdy je potřeba opravit původní zobrazování nebo funkci. O její praktické využitelnosti vás snad přesvědčí i to, že obsahuje 26 výukových projektů "krok za krokem".

Kniha HTML5 a CSS3 - Výukový kurz webového vývojáře je skutečně velmi přehledná, aktuální a praktická příručka. I úplný začátečník se v ní může inspirovat nebo vytvořit určitý element webu podle přesného návodu, celkově ji však doporučuji spíše středně a více pokročilým programátorům a tvůrcům a správcům webů.

Knihu HTML5 a CSS3 - Výukový kurz webového vývojáře vydalo nakladatelství Computer Press