Stavby a architekti pohledem Zdeňka Lukeše

lev

Ti z vás, kteří se o architekturu alespoň trochu zajímají, možná již slyšeli o znalci a teoretikovi české i světové architektury Zdeňku Lukešovi. Pravidelní i občasní čtenáři sobotních Lidových novin a jejich přílohy Orientace pak jistě znají jeho pravidelnou rubriku Pohled Zdeňka Lukeše, který na celé straně představuje zajímavé realizace na českém území nebo od českých autorů v zahraničí. Nyní v nakladatelství Lidové noviny vychází celá kniha, která shrnuje vybrané články z období let 2009 až 2012.

knihaSama vnímám Zdeňka Lukeše jako odborníka, teoretika, architekta a propagátora moderních staveb. Cením si ho za to, že dokáže lidem mimo obor srozumitelně, a přesto kvalitně zprostředkovat dějiny i současnost české architektury. Stejně přistupuje i ke svým novinovým článkům, které představují významné stavby a architekty. Často se tak Lukešovi podaří upozornit na přehlížené, zapomenuté nebo neznámé stavby na našem území nebo postaven českými architekty v zahraničí. Tento cíl si kladl a klade při psaní článků. Nyní ho inspiroval i při sestavování této knihy.

Titul Stavby a architekti pohledem Zdeňka Lukeše je rozmanitým a zároveň uceleným přehledem  nejvýraznějších architektonických děl českých i zahraničních autorů. Výběr článků je rozdělen do dvou částí. V první jsou popsány profily staveb a druhá část je věnována postavám architektů. Nečekejte ovšem pouhý seznam obytných domů. V článcích jsou profily obchodních domů, nádraží, mostů, památníků, bank, kaváren, kinosálů i pavilonů postavených na světových výstavách. Ve dvou případech najdete charakteristiky celých měst – Ostravy a Litomyšle.

Na knize se mi líbí především její zaměření na architektonickou modernu. Při výběru článků byly evidentně upřednostněny texty pojednávající o kubismu, typicky českém architektonickém slohu. V přehledu najdete také časté odkazy k secesi a snahám českých architektů o národní styl. V Lukešových článcích se můžete těšit na čtivé texty, pádné argumenty, dobový kontext a řadu zajímavostí z dějin i současnosti české architektury.

Rubrika Pohled Zdeňka Lukeše v sobotní příloze Lidových novin nadále vychází. Chcete-li se tedy po přečtení knihy Stavby a architekti pravidelně dozvídat o zajímavostech ze světa architektury a designu, máte šanci sbírku článků rozšiřovat o ty nejaktuálnější texty.

Jean Nouvel staví v Praze

Mezi významné budovy od osobností světové architektury, které u nás vznikly po roce 1989, se řadí také dílo Jeana Nouvela. Dnes světoznámý umělec pro Prahu připravil hned několik projektů, realizace se však bohužel dočkal jen jediný z nich. […]
Zlatý anděl je kvalitní architekturou, trpí ovšem tím, že se nizozemský investor ocitl ve finančních potížích, šetřilo se kde se dalo, a na výsledku je to trochu znát. Další dvě Nouvelovy studie – administrativní areál na smíchovském nábřeží poblíž železničního mostu a adaptace holešovického pivovaru – skončily bohužel jen na papíře.
(Lukeš, Z. Stavby a architekti pohledem Zdeňka Lukeše. Praha: NLN, 2013, str. 149-150)

Knihu Stavby a architekti pohledem Zdeňka Lukeše vydalo nakladatelství Lidové noviny