ChiRunning – revoluční přístup k běhání bez námahy a zranění

Mnoho běžeckých sportovců na všech výkonnostních úrovních se pravidelně potýká se zraněními kolen, pat, šlach či prstů. Danny Dreyer nabízí vědomou metodu běhání, která spočívá v uvolnění a soustředění, ve správném postoji a jednoduchých technikách procvičování. Kniha ChiRunning vám pomůže zlepšit váš běžecký styl i metodiku tréninku v deseti jednoduchých lekcích. Z namáhavého honění se za kilometry se díky této knize stane z běhání meditační cvičení. Knihu vydalo nakladatelství Mladá Fronta.

knihaKniha ChiRunning obsahuje dvanáct kapitol. Kapitola 1 porovnává současný pohled na běhání (silový běh) s ChiRunningem. V kapitole 2 se seznámíme se třemi zásadami či přírodními zákony, z nichž taj–či a ChiRunning vycházejí. Jsou-li vaše pohyby v souladu s přírodou, získáváte jeden z nejlepších podpůrných systémů na světě. Kapitola 3 vás naučí „vnitřním“ dovednostem ChiRunningu, jež autor nazývá dovednosti čchi. Naučíte-li se těmto dovednostem ducha/těla, stane se z vašeho běhání úplně nová činnost. Hlavní zásady ChiRunningu jsou objasněny v kapitole 4. Jsou to specifické fyzické a mentální metody používané pro plynulejší a efektivnější běhání bez zranění. V kapitole 5 naleznete deset lekcí, jež vám vysvětlí, jak použít zásady způsobu běhu a zahrnout je do svého běhání sekvenčním, časem ověřeným postupem. V kapitolách 6 až 11 se naučíte, jak zavést techniku ChiRunningu do svého běžeckého programu, a to včetně přípravy programu, tréninku vrcholné výkonnosti, pokročilých zásad i životosprávy. Kapitola 12 napovídá, jak správně zavést principy ChiRunningu do svého každodenního života.

Tato kniha nabízí alternativu k tomu, co nazýváme silovým během. ChiRunning vychází ze staleté prověřené zásady taj–či, která říká, že méně je více. Vrátit se k tomu, jak jsme běhali jako děti, neznamená vypěstovat si větší svaly, ale naopak svaly povolit, uvolnit ztuhlé klouby a využít sílu gravitace, ne nutit tělo pohybovat se způsobem, jenž mu může ublížit.

V této knize se naučíte zásadu „styl, vzdálenost a rychlost“. Znamená to, že začnete tvorbou základů správného stylu běhu. Jakmile se tyto zásady naučíte, vaše tělo bude schopné zvládat delší vzdálenosti.

George Sü je mezinárodně uznávaný mistr taj–či, který vede semináře po celém světě a vytvořil rozsáhlou kolekci videonahrávek dokumentujících četné čínské mistry skoro všech bojových umění v Číně. Mistr Sü výrazně ovlivnil další vývoj toho, co autor nazval ChiRunning – běh podle čchi. Potvrdil a vyjasnil mu všechna dosavadní zjištění, ale pomohl mu spojit témata taj–či s tím, co se autor naučil o běhání.

Cílem ChiRunningu je umění naslouchat svému tělu a dělat správné úpravy směřující ke zlepšení stylu a výkonu. Učí nás, jak vnímat své tělo, své činy a jejich výsledky. Jak se poučit z toho, co děláte a co cítíte. Učí nás, jak využívat běh jako nástroj k objevování sebe samého. Chcete-li zlepšit svůj běžecký styl, mít méně zranění, zpracovat si vlastní tréninkový program a dokázat běhat do vysokého věku, je tato kniha určená právě vám. Také si můžete vylepšit celkový zdravotní stav či se naučit lepšímu soustředění. ChiRunning se nezabývá ani tolik běháním jako spíš učení čchi. Jde při něm o soustředěný a energický vztah s vlastním tělem. Naučíte se tak být nejlepším přítelem, učitelem a průvodcem svého těla, poznáte, jak se zároveň s tím stát moudrým, klidným a energickým. Tuto knihu vřele doporučuji, neměla by chybět v žádné knihovně běžce.

„Jako reprezentativní běžkyně, kterou trénovali ti nejlepší trenéři, jsem pochybovala, že by mi Danny mohl nabídnout něco, co už bych nevěděla. Naštěstí pro mé týmy i pro mé vlastní běhání jsem se před jeho náměty neuzavřela. ChiRunning nejenom pomohl mým nejlepším běžcům, ale i mně samotné! Jeho technika běhu zvyšuje výkonnost na všech úrovních, a co je nejdůležitější: chrání před zraněními.“
(April Powersová, hlavní trenérka maratonu a triatlonu)

„Nejvíc vzrušující a revoluční kniha o běhání.“
(Toby Tanser, autor, trenér, maratónec s časem pod 2:20)

Danny Deyer – je mezinárodně uznávaný běžecký trenér, který se již mnoho let úspěšně účastní ultramaratonských závodů. Společně s manželkou Katherine vede kurzy a přednášky o ChiRunningu, ChiWalkingu a ChiMaratonu. Žijí v Asheville v Severní Karolíně.

Knihu ChiRunning vydalo nakladatelství Mladá Fronta