Moderní návrat do kuchyní našich babiček

Kdo z nás si pamatuje spižírnu či sklep u babičky? A vybavíte si, jak vypadal? Já ano – babiččinu „špajzku“ si představím velmi lehce. Vidím plátěné sáčky plné sušených hub a jablek, na policích stojí vyskládané láhve domácích kompotů, zavařenin a marmelád, na zemi vidím sklenici plnou uskladněných vajec. A za oknem její kuchyně vidím květináče plné bylinek, možná ne těch právě moderních, ale pro českou kuchyň typických. Moderní způsoby zpracování a uchování surovin nám přibližuje kniha Konzervování a zavařování od Dicka a Jamese Strawbridgeových.

knihaA nebojte se, je určena úplným začátečníkům. Začne nás velmi pozvolna obeznamovat s různými způsoby uchování potravin, jakými jsou zavařování, sušení, zamrazování, také nám poví, jak uchovat ovoce a zeleninu co nejdéle čerstvé. Následují podrobné návody i s recepty. Samozřejmě, ne všechno bychom u babiček našli, protože autoři nezapomínají, že kniha je určena především mladým čtenářům, proto se zde dočteme, jak připravit ovocné octy, bylinkové oleje, bylinky naložené v octě, ale, a to pozor, najdeme zde i návody na výrobu domácích alkoholických nápojů.

Jeden z receptů jsem už i vyzkoušela a nemohu se dočkat, až prozkoumám další, ale to si musím počkat, až přijde zeleninovo-ovocná sezona. Tak pokud jste zvědaví, podělím se s vámi o ten vyzkoušený.

Kozí sýr s kuličkami růžového pepře
Pokrájejte kozí sýr na větší kusy, a to tak, aby na každém byl vnitřek i kůra. V pánvičce na smažení pražte minutu nebo dvě kuličky pepře a fenyklová semínka a sejměte je ze sporáku, hned jak začnou vydávat vůni, ale ještě se nestačila zbarvit. Do mísy nalijte olej a přidejte teplá fenyklová semínka a kuličky pepře a dobře promíchejte. Sýr opatrně přemístěte do sterilizované sklenice o obsahu 500 ml. … Sklenici nakloňte a nalijte do ní olivový olej s kořením. Sýr by měl být olejem zcela zakrytý. … Neotevřený sýr vydrží až dva týdny.
(STRAWBRIDGE, Dick a STRAWBRIDGE, James. Konzervování a zavařování. Praha: Metafora, 2013. s. 70.)

Přiznávám, že kozí sýr miluju, ale takto ochucený byl ještě lepší a doslova se po něm zaprášilo. Musím udělat další láhev.

Knihu mohu vřele doporučit každému, kdo chce zkusit sám vyrobit něco, co by jeho blízkému chutnalo. A nemusíte mít doma zahrádku, stačí přeci dojít na trh, nebo, přinejhorším, i do supermarketu. Nezbývá, než vám popřát hodně chuti do experimentování, protože se opravdu vyplatí.

Knihu Konzervování a zavařování vydalo nakladatelství Metafora