Skutečný i posmrtný život Johánka z Pomuku

socha

Českého světce Jana Nepomuckého, který nedobrovolně ukončil svůj život smrtí utopením na popud českého krále Václava IV., zná snad každý. Vít Vlnas se ve svém druhém vydání knihy vrací k tomuto světci a odhaluje čtenáři jeho život a rozmach svatojanské legendy po jeho smrti.

knihaProf. doc. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D. je český historik, který se věnuje především umění a kultuře barokní doby. V Praze působí mimo jiné jako ředitel Sbírky starého umění v Národní galerii a na univerzitě přednáší dějiny 16. a 18. století. Několik monografií publikoval samostatně a na dalších se spolupodílel. Knihu Jan Nepomucký. Česká legenda vydal v roce 2013 ve druhém – přepracovaném vydání.

Vít Vlnas v knize odkrývá nejprve život Johánka z Pomuku, jak znělo skutečné jméno světce. Uvádí, odkud pochází jeho pseudonym (z Pomuku – z Nepomuku) a uvádí také spekulace, jak vůbec vznikla osada Pomuk – Nepomuk. Trpělivě provádí čtenáře světcovým životem, jeho studijní dobou i kariérními začátky až do jeho nešťastné smrti.

V dalších kapitolách se pak autor vrací do doby po smrti Jana Nepomuckého a hledá kořeny vzniku legendy, která ho obestřela a která byla časem výraznější, než jeho samotný život. Ukazuje na posmrtný život světce, jeho zrození, vrací se k jeho hrobu a zázrakům a nenechává stranou ani nepravdivé informace, které světce obestřely. Věnuje se jim v kapitole „Pravdy a lži o Janu Nepomuckém“.

Přestože je kniha Jan Nepomucký odbornou publikací, autor píše velmi působivě a dokáže snadno získat čtenářovu pozornost. Proto je kniha vhodná nejen pro čtenáře z oboru, odborníky, popř. studenty, ale i pro čtenáře laické, které zajímá tento významný český světec. Celá kniha je bohatě doplněna obrazovým doprovodem, který je komentován a vysvětlován. Pro lepší časovou orientaci pak autor připojil chronologický přehled, stejně jako výběr z pramenů a literatury, který ukazuje na odbornost textu a poskytuje čtenářům volbu dalšího materiálu v případě zájmu o studium Jana Nepomuckého.

Rovněž na Staré rychtě král osobně přihlížel výslechu zajatých kněží. Večer byla panovníkova trpělivost u konce a jeho vztek snad umocnilo i množství vypitého vína. Václav IV. dal zavolat kata a připravit mučidla. Zajatcům nejprve svázali ruce za zády a potom je za ně vytahovali po žebříku vzpnu, čímž došlo k okamžitému a velmi bolestivému vykloubení obou paží v ramenních kloubech (stará čeština označovala tuto bohulibou činnost výrazem štosování). Doktoru Johánkovi kat navíc nasadil palečnice. Mučení pokračovalo za použití pochodní, jimiž nešťastníky pálili do boků a slabin. Při trýznění Jana z Pomuka a Mikuláše Puchníka měl údajně osobně asistovat sám král, který doufal, že zjistí, podle svých vlastních slov, z čí rady se to stalo.
(Vlnas, V. Jan Nepomucký. Česká legenda. Praha: Paseka, 2013, s. 36)

Knihu Jan Nepomucký. Česká legenda vydalo nakladatelství Paseka