Rozčilují vás kolegové či podřízení?

Občas je těžké porozumět druhým. Mohou se chovat, jednat myslet a cítit jinak než my. Jak s nimi vyjít? Publikace 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat pomáhá řešit konflikty na pracovišti, ale obecně může zlepšit i mezilidské vztahy, protože právě ty jsou v našich životech tím nejdůležitějším.

knihaEfektivní komunikace s plachým člověkem, perfekcionistou či lehkomyslným? Jak zvládat konflikty, které vyprovokuje arogantní typ člověka? Jak se vypořádat s fantastou či ukřivděným? Kniha 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat se zaobírá nejběžnějšími typy lidí, které můžete potkat na pracovišti. Každý typ je stručně popsán, jsou zdůrazněny jeho pozitivní i negativní rysy. Nakonec následují užitečné rady, jak s takovým člověkem lépe komunikovat, jak mu porozumět a jak ho vést či motivovat.

PhDr. František Bělohlávek, Ph.D., se dlouhodobě zabývá psychologií práce. Řadu let pracoval jako podnikový psycholog a působil i jako vysokoškolský pedagog na Univerzitě Palackého. Zabývá se rovněž konzultační a trenérskou činností v oblasti manažerských a komunikačních dovedností.

20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat je publikace o řízení lidí a předcházení možných konfliktů na pracovišti. Kniha je psána jednoduchým srozumitelným jazykem a je zaměřena na řešení. Poskytuje však pouze základní informace. Přesto je to užitečná příručka pro každého manažera, vedoucího pracovníka, personalistu, ale i pro člověka samotného.

Na začátku jsou definovány jednotlivé termíny, se kterými autor v knize pracuje. Pak následuje dotazník, v němž se dá snadno rozlišit jednotlivý typ – specialista, nepostradatelný, přátelský, plachý, arogantní, pohodový, intrikán, impulzivní, perfekcionista, lehkomyslný, byrokrat, fantasta, neschopný, schopný, hochštapler, stoupenec, negativista, rozhodný, popleta a váhavý. Běžné je, že člověk může být i průkmitem více typů.

U každého typu si pak můžete přečíst příkladovou situaci z firemního prostředí, na kterých pracovištích se často objevuje, jak se projevuje a jaké jsou jeho slabé a silné stránky, jaké mohou nastat s tímto typem problémy, jak je dobré s ním komunikovat a jak jej motivovat a rozvíjet.

Nejdůležitější věcí v životě jsou lidské vztahy a velkou část vztahů tvoří i vztahy na pracovišti, proto je dobré umět s lidmi vycházet, třebaže nám nejsou příliš po chuti. Kniha se proto zaměřuje na spolupráci. Každý člověk má své klady a zápory, proto je dobré umět podpořit právě to pozitivní, a to horší trochu potlačit. A k tomu tato příručka může dobře posloužit.

Plachý - jak s ním komunikovat
Jde o těžko přístupného člověka, který není příliš ochoten dělit se o své názory a nebude snadné dosáhnout toho, aby se více otevřel. Jeho málomluvnost vyvolává u mnohých komunikačních partnerů netrpělivost, a pak i snahu sdělit všechno za něj, v důsledku čehož se plachý jedinec ještě víc uzavře.
Doporučuje se trpělivý přístup, nenaléhání, zahájení hovoru tématem, které je mu blízké (četba, zahrádka, ryby atd.). To ho uklidní a rozpovídá a pak lze už přejít k řešení konkrétního problému. Jeho komunikaci můžeme povzbuzovat pochvalami a vhodně volenými otázkami – raději otevřenými (které začínají slovy jak, proč, v čem spočívá…) než uzavřenými (které vedou k jednoslovné odpovědi ano, ne). Nepřerušujeme ho, nezastavujeme ho, spíše ho přátelsky vybízíme k dalšímu hovoru.
(BĚLOHLÁVEK, František. 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Praha: Grada, 2012. s. 56.)

Knihu 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat vydalo nakladatelství Grada