Recenze: Odborná literatura

Základy marketingu

1 1 1 1 1 (1 hlas)
kulicky

„První kniha základů marketingu na našem trhu, která vznikla v úzké spolupráci s předními odborníky z praxe.“ Těmito slovy na svých stránkách anotuje publikaci s názvem Základy marketingu její vydavatel – společnost Grada Publishing.

 

knihaHlavním autorem této dvě stě padesát stránkové knížky je Miroslav Karlíček, vedoucí katedry marketingu na Fakultě podnikohospodářské VŠE v Praze, akademický ředitel Marketingového institutu FPH VŠE a šéfredaktor odborného časopisu Central European Business Review, člen vědecké rady Fakulty podnikohospodářské VŠE. M. Karlíček své zkušenosti s marketingem, které se nám na jednotlivých stránkách snaží předat, posbíral zejména v agentuře Ogilvy Public Relations, dále jako tiskový mluvčí VŠE či během stáží na HEC School of Management ve Francii, ve společnosti EPSON ve Spojených státech amerických a ve společnosti BOSCH v Německu.

Dalšími spolutvůrci knihy jsou Radek Tahal, Jaroslav Dvořák, David Říha, Petra Průšová, Lucie Brichová, Iveta Horáková, Petr Král, Martin Machek, Michal Kučera, Zuzana Chytková, Jitka Černá a Martin Svoboda.

Autoři hned na začátku naznačují problematiku, které se chtějí ve své publikaci věnovat, a to konkrétně v úvodu knihy, kde uvádějí, že „…mnoho lidí si, a to nejen laiků, zaměňuje marketing s reklamou, prodejem či nejrůznějšími akcemi na jeho podporu…“ Takovéto vnímání marketingu je však, jak tvůrci upozorňují, chybné. Reklama i prodej jsou součástí marketingu, ten samotný je však komplexnějším pojmem, jak se nám autoři snaží i ukázat. A jak se jim to na jednotlivých stránkách i ukázat daří.

M. Karlíček a spol. nám v první části vysvětlí samotný pojem marketing, pojednají o marketingové koncepci, odpoví nám na otázku, zda je marketing vědou nebo spíše uměním. Dále nám prozradí něco málo k faktorům marketingového mikroprostředí a makroprostředí a vysvětlí nám rozdíly mezi jednotlivými druhy výzkumů, tedy mezi primárním a sekundárním marketingovým výzkumem či kvantitativním a kvalitativním marketingovým výzkumem. V části čtvrté se autoři zaměřují na to, jak firmy utvářejí své marketingové strategie, zejména se podrobně věnují dvěma klíčovým strategickým marketingovým procesům, segmentaci a targetingu. Rovněž se věnují problematice značky a brand positioningu. Autoři nám rovněž prozradí něco k produktovému mixu, který zahrnuje produkt (product), cenu (price), dostupnost (place) a propagaci (promotion) – tzv. 4P.

Pro ty, které publikace zaujme natolik, že se rozhodnout marketingu věnovat profesionálně, či alespoň poloprofesionálně, nebo pro ty, které zajímá život marketérů je určena poslední kapitola s vševypovídajícím názvem Role marketéra ve firmě.

Každá kapitola knihy je doplněna samostatným podrobným poznámkovým aparátem a doporučenou literaturou vztahujícími se k problematice dané kapitoly. V závěru publikace nalezneme kompletní seznam literatury a použitých zdrojů rozdělený podle formy na knižní monografie, odborná periodika a internetové zdroje. Základy marketingu tudíž případným zájemcům o hlubší studium marketingu poskytují i jakousi mapu, jak dále ve vzdělávání v tomto slibném oboru postupovat, a tedy po jakých knihách či článcích dále sáhnout.

Všechny kapitoly jsou zároveň doplněny ilustracemi (obrázky, grafy, tabulkami, fotografiemi) které slouží pro názorné vyobrazení probírané problematiky a umožňují čtenáři lepší pochopení výkladu.

Samotný výklad je podaný srozumitelným a lehce pochopitelným způsobem omezujícím zbytečné odborné pojmy či vědecko-teoretické výlevy. Když se autoři k pojmům musí obrátit, tak je pečlivě vysvětlí (i u srozumitelnosti a omezení zbytečných odborných pojmů však můžeme najít výjimky: autoři např. začnou používat zkratku FMCG či b2b bez toho, aby ji čtenářům vysvětlili).

Citát na str. 8, který na čtenáře vyskočí ihned po otevření knihy, říká: „Naučit se základům marketingu trvá zhruba den. Zvládnout marketing do hloubky bohužel zabere celý život.“ Sílu a pravdivost citátu Philipa Kotlera si čtenáři nepolíbení marketingem, tedy čtenáři, pro které je kniha primárně určena, uvědomí zejména po přečtení Základů marketingu, kdy pochopí, že i když jim autoři vysvětlili základy marketingu, tak k jejich efektivnímu praktickému použití vede ještě dlouhá cesta plná studia, námahy, pokusů a omylů. 

Knihu Základy marketingu vydalo nakladatelství Grada

Soutěže

Aktuality

  • Program veletrhu Svět knihy 2018 je venku. Na co se můžete těšit?

    Na co se na letošním Světě knihy těšit? „Na Světě knihy nás letos čeká dost zajímavých věcí,“ říká Jiří Pavlovský z nakladatelství Crew. „Především tam budeme představovat sérii Znovuzrození hrdinů DC, největší komiksovou akci u nás, a i první tituly z téhle řady – a čím lepším začít, než Batmanem?“ 

    Číst dál...  
  • Kniha ti sluší 2018: Světový (tý)den knihy a autorských práv se bude slavit v knihkupectvích i knihovnách, zapojí se řada autorů i nakladatelů

    Další ročník osvětové kampaně Svazu českých knihkupců a nakladatelů Kniha ti sluší podporující českou knižní kulturu se blíží – od 23. do 29. dubna se bude slavit v knihkupectvích i knihovnách po celé České republice. Zapojí se do něj celá řada autorů i nakladatelů. Jedním z letošních témat je ochrana autorských práv. Pro všechny příznivce knížek a čtení je připraven dárek v podobě slevového kupónu na knihy, který bude během trvání kampaně uplatnitelný ve všech spřízněných knihkupectvích. SČKN připravilo také soutěž pro třídní kolektivy ze základních škol, kterou společně s dětskými autory Janou Klimentovou, Hynkem Klimkem a Tomášem Němečkem vyhlásí 23. dubna od 10.00 v Paláci knih Luxor. Tváří letošního ročníku se stal oblíbený youtuber Kovy.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení