Potěšte své chuťové buňky

zelenina

Nová kniha známé autorky kuchařských knih, Vegetariánská kuchyně pro labužníky, jistě potěší nejednoho gurmána. Pokud snad patříte k těm, kteří si pod pojmem vegetariánská strava představují jen zeleninu a ovoce a argumentují, že menu bez masa je velice chudé, tato kniha vás vyvede z omylu. Kniha obsahuje přes 190 receptů, které překvapí svoji originalitou i slibem chuťového požitku. Doprovodné fotky Wolfganga Schardta vás nenechají na pochybách, že zažijete nevídaný labužnický zážitek.

knihaKniha je uvedena krátkou autorčinou předmluvou a mimo samotné recepty obsahuje několik příloh. Například se zde dozvíte, jak sestavit zajímavé menu pro vaše hosty, jaký chod se hodí k jinému nejen podle chutě, ale i podle barvy. Jaký nápoj doplní požitek toho či onoho jídla a jaké další drobnosti zanechají ve vašich hostech milou vzpomínku. Dále je zde kapitolka o speciálním koření, autorčiným oblíbeným je především šafrán. V jejích receptech směsi grilovaného nebo houbového koření rozhodně nevyužijete. Posledním krokem před praxí je doporučení šikovného kuchyňského náčiní, jako je například správná škrabka, mlýnek nebo struhadlo. Jistě vás také potěší rejstřík, který se vyskytuje na konci knihy, ale netradičně také typy na sestavení jarního, letního, podzimního a zimního menu, dále například exotického menu inspirovaného Karibikem aj. Vegani ocení přehled receptů, které neobsahují mléčné a vaječné suroviny – a těch je mnoho.

Recepty jsou rozděleny do šesti kapitol. Předkrmy, Polévky, Saláty, Hlavní jídla, Dezerty a Speciality. Pokud si pod pojmem dezert představujete jen sladký pokrm, budete překvapeni například nadýchanými muffiny z muškátové dýně s houbovým ragú se švestkami, a pokud znáte jen okurkový nebo šopský salát, nabídka této knihy vás jistě ohromí. Každý recept obsahuje pár řádků předmluvy, informace o trvání přípravy pokrmu, o jeho výživové hodnotě a na kolik porcí vyjde. U mnohých můžete také najít doporučení, k jakému jinému jídlu by se ještě pokrm hodil. To považuji za perličku, která mnohé jistě potěší.

Prostřednictvím receptů Bettiny Matthaeiové poznáte mnoho surovin, o kterých jste nemuseli mít ponětí, popřípadě je ještě nevyužili. Příkladem můžou být chilli vločky Piment d´Esplene, polentová krupice, pomerančový olej nebo akátový med. Avšak to můžete vidět i jako nevýhodu této knihy, převážnou většinu receptů neuvaříte jen tak, že zrovna dostanete chuť něco ukuchtit. Protože však autorka předesílá, že se recepty hodí především pro vybrané pohoštění návštěvy, příprava je nutná tak jako tak. V některých případech také radí, kde se dají suroviny sehnat.

Nevýhodou této knihy je bezesporu cena, která se pohybuje kolem čtyř set korun. Je dána především velkými barevnými fotografiemi, které by v mnohých případech nebyly ani potřeba. Je nutné si taky uvědomit, že kniha není určená pro ty, kteří teprve s vařením začínají.

Knihu považuji za velmi objevnou co do neobvyklých receptů, tak do surovin. Pokud této knihy plně využijete, máte jistotu, že se stanete králi a královnami chuťového, ale i vizuálně stylového pohoštění a všichni se k vám budou rádi vracet.

Na závěr bych vám ukázala jedno menu v závěrečné příloze, které jen potvrdí má slova:

Jarní menu
Optický vzhled: zeleno-bílá – s bylinkami a květinovou dekorací