Šedesát originálních šperků za několik minut

Snad každá z nás občas zatouží po originálním šperku, který se dá vyrobit za několik málo minut. Někdo hledá inspiraci na Internetu, jiný pracuje podle své fantazie a nemalá skupinka neváhá některý ten šperk koupit. Každé z toho má jistě své klady i zápory, ale teď, když v nakladatelství Ikar vyšla kniha Náhrdelník za 30 minut, není problém během okamžiku vyrobit šperk navržený jedním ze 46 známých šperkařů.

knihaV knize najdete hned šedesát návrhů s návody, na které je potřeba základní vybavení, jehož seznam je uvedený v úvodu. Na výrobu některých z nich budete potřebovat pouze několik korálků a provázek, na který je navléknete, jindy bude nezbytné pracovat se zbytky kovů, řetízků, drátků a dalších poměrně běžných šperkařských komponentů.

Přes to všechno občas bude nezbytné sáhnout po jiné šperkařské příručce nebo si najít radu na Internetu. Tvůrce počítá s tím, že budete ovládat nejednu techniku, která ještě donedávna nebyla ve výrobě šperků zcela obvyklá. Mám na mysli nejznámější způsoby opracování kovů – od broušení přes pájení až k tvarování a vrtání. Všechno má pochopitelně svoje pravidla, která je potřeba se naučit, ale na to právě v příručce Náhrdelník za 30 minut není místo.

Množství dalších náhrdelníků je vyrobeno ze zbytků, které se poměrně běžně dají sehnat v domácnosti: z kousku tapety, odstřižku látky, nebo dokonce z igelitové tašky. Ale najdou se také návrhy náhrdelníků z ping-pongových míčků.

Ačkoli má kniha v názvu uvedeno, že náhrdelníky se dají vyrobit během třiceti minut (a někdy i méně!), při prvních kouscích to nebude platit zcela jistě. Zvláště, pokud s pájením a podobnými technikami teprve začínáte. To samé je potřeba si uvědomit, i co se týče hotových komponentů. Většina nepatří mezi běžný sortiment galanterií a papírnictví, takže je nezbytné se pro ně vypravit do specializovaných prodejen ve větších městech, popřípadě využít nabídky některého obdobně zaměřeného e-shopu.

Na druhou stranu se u každého modelu nachází  zpravidla jedna až dvě fotografie, po jejichž pečlivém prozkoumání není těžké vymyslet variantu, která bude vypadat skoro stejně, ale vyrobíte ji z materiálu, který budete mít právě po ruce. V nejednom případě však sami autoři návrhů nabízejí schůdnější verzi svého výrobku, nebo rovnou doplňují tip, jak si práci usnadnit, a tím také výrazně zrychlit.

Pravidelného čtenáře takovýchto knih s návody by mohlo lehce zklamat, že se v ní nenachází alespoň základní vysvětlení použitých technik. To však Marthe Le Van vysvětluje více než prostě: návrháři počítají s tím, že čtenáři jednotlivé techniky buď už ovládají, nebo se je v brzké době naučí. Není však důvod se kvůli tomu knize Náhrdelník za 30 minut vyhýbat – návody jsou v různých obtížnostech, takže si i skutečný začátečník najde šperk, který dokáže vyrobit.

Knihu Náhrdelník za 30 minut vydalo nakladatelství Ikar