Za hranicemi nanosvěta

Říše molekul, atomů a elementárních částic je svým vlastním vesmírem. Vesmírem plným neuvěřitelných jevů a vlastností. A právě do takového vesmíru nás zve autor knihy Za hranicemi nanosvěta – leptony, kvarky, kalibrační bosony.

knihaHans Günter Dosch je emeritním profesorem teoretické fyziky na universitě v Heidelbergu. Profesor Dosch je uznávaným odborníkem v oboru kvantové fyziky. Krom odborné vědecké činnosti se věnuje i popularizaci vědy a je autorem mnoha knih.

Kniha Za hranicemi nanosvěta je primárně určena studentům prvních semestrů vysokých škol, učitelům středních škol a jejich nadaným studentům. Přestože je kniha určena v podstatě zainteresovaným čtenářům, je psána velice čtivým, jasným a srozumitelným jazykem. Text je srozumitelný i bez rozsáhlého matematického aparátu, který zájemce může nalézt na autorových internetových stránkách.

Autor nás provází nanosvětem chronologicky od průkopnických dob až do současnosti. V knize tak projdeme úsek od začátku dvacátého století, kdy se formovaly základy kvantové mechaniky, přes kvantovou elektrodynamiku, sjednocení elektroslabé interakce, kvantovou chromodynamiku až po diskuze kolem oscilací neutrin, supersymetrií a teorie strun. Díky tomuto historickému pojetí se tak dozvíme, jak k jednotlivým objevům docházelo a co jim předcházelo. Díky tomuto přístupu má čtenář možnost vidět, jakou roli hrála nejen teoretická práce, ale také experiment, který hraje stěžejní roli při vědecké práci.

Kniha je rozčleněna do osmi kapitol a dodatku. První kapitola shrnuje počátky kvantové fyziky, druhá se souhrnně zabývá kvantovou teorií pole. Přináší čtenáři nejen přehled úspěchů této teorie, ale i neúspěchů, aby v následující kapitole mohl být vyložen aparát, který tyto neúspěchy řeší. Čtvrtou kapitolu autor věnuje elementárním částicím a kvarkovému modelu. Pátá a šestá kapitola jsou věnovány standardnímu modelu. Sedmá kapitola se zabývá otázkami, které fyzika stále ještě řeší, ať už jde o oscilace neutrin, velké sjednocení, supersymetrie, struny. Nejkratší kapitolou je zároveň kapitola poslední, která představuje souhrnné zamyšlení nad tématem nanosvěta a jeho zvláštností. V Dodatcích pak čtenář pro lepší orientaci v textu najde i slovníček pojmů, jmenný seznam nositelů Nobelovy ceny za fyziku a nezbytný přehled vybrané literatury.

Celý výklad je doplněn velkým množství názorných obrázků a grafů, které jej doplňují a dokreslují. Autor se nevyhýbá vysvětlení důležitých partií matematiky, jako jsou například grupy, operátory, symetrie apod. Jediné, co bych asi knize vytkl, je psaní znaménka krát na lince.

Za srozumitelnost, jasnost a čtivost textu patří velký dík i paní profesorce Ludmile Eckertové (1924-2009), která byla překladatelkou této publikace. Bohužel se paní profesorka českého vydání nedožila, neboť náhle zemřela deset dnů po dokončení překladu. A dík patří také odbornému korektorovi panu profesorovi Jiřímu Horáčkovi, DrSc., který překlad po odborné stránce zkontroloval a tím přispěl k jeho vyšší úrovni.

Knihu Za hranicemi nanosvěta – leptony, kvarky, kalibrační bosony vydalo nakladatelství Academia