Podrážděte své chuťové buňky po vzoru slavných

Čtyři známé tváře. Čtyři zábavné večery. Plno dobrého jídla a pití. V létě roku 2012 přišla televize Prima Family s nápadem, jak oživit nudné letní večery, kdy televizní kanály jen opakují to, co divák viděl již mnohokrát. Zároveň tak oživili pořad, který běží na Prima Family již dva roky a který přináší pohled do kuchyní odvážných amatérských kuchařů. Ano, řeč je o pořadu Prostřeno! s VIP a o knížce, která byla na jeho základě vydána.

knihaPořad Prostřeno! se snaží svým divákům vyjít vstříc a vydává stejnojmenné kuchařky, kde si mohou diváci zavzpomínat na amatérské kuchaře a zároveň si vytvořit nějakou pochoutku, kterou před tím viděli v televizi. Na podzim tohoto roku vydalo nakladatelství Ikar již třetí díl tohoto pořadu. Výhodou je, že si divák nemusí psát recepty, které ho zaujmou, při sledování pořadu, ale díky kuchařce má téměř všechny recepty pěkně pohromadě, navíc s barevným doprovodem a připomínkou kuchaře.

Před Vánoci roku 2012 vydalo nakladatelství Ikar knihu Prostřeno! VIP, kde jsou hlavními aktéry – a amatérskými kuchaři zároveň – slavné osobnosti. Kniha tak připomíná speciální díly pořadu Prostřeno, které televize Prima Family odvysílala během dvou měsíců letních prázdnin. Vystřídala se v něm řada zajímavých osobností a hvězd českého nebe - hereckého, pěveckého, moderátorského i modelingového. A že se bylo na co dívat, to dokazuje i tato kuchařka.

Na rozdíl od běžného pořadu Prostřeno přináší VIP pořad 4 večery a 4 osobnosti (v běžném pořadu je jich pět), z nichž každá sestaví své vlastní menu.  Pokud by někdo čekal, že naši slavní budou trhat kulinářské rekordy, může se mýlit. I mezi našimi hvězdami jsou takové, které vaření nemají právě v lásce, a pořadu se zúčastnili spíše pro zábavu – jmenujme například Evu Decastelo.  Na druhé straně pak stojí tací, pro které je vaření velký koníček a kteří jsou známí svými kulinářskými schopnostmi – například Eva Pilarová. Ale ať se večer vydařil někomu více, někomu méně, bylo se vždy na co dívat.

Nalijme si čistého vína – českého diváka vždy zajímá více, jak to má která hvězda u sebe doma vybavené, jestli má doma uklizeno a jestli se interiér jejich domu či bytu něčím liší od běžné domácnosti. Pokud jsem vytýkala v kuchařce Prostřeno! 3 právě nedostatek, že si majitel této kuchařky nepřipomene domov kuchaře ani zábavu, která je povinnou součástí večera a hodnotí se současně s pokrmy, zde je tento „nedostatek“ odstraněn.

Prostřeno! VIP představí nejprve celou čtveřici, připomene nad úvodní fotografií, čím je čtveřice typická, případně doplní úvod nějakou větou, kterou některý z aktérů pronesl. Po té následují zpravidla čtyři stránky věnované hvězdě, na kterých je představen její charakter, vztah k vaření a chutě, její VIP menu, informace o ní a také nejdůležitější výčet událostí večera, případně vaření. Vše je bohatě doplněno o fotografie, které doprovází i samotné recepty. Opět musím zdůraznit rozdíl mezi „klasickou“ kuchařkou Prostřeno! a kuchařkou Prostřeno! VIP. U první jmenované jsou z důvodu malého prostoru uvedeny pouze tři recepty každého kuchaře – amatéra. V kuchařce Prostřeno! VIP jsou uvedeny recepty ke všem jídlům, která byla ten večer uvařena.

Na závěr musím počin nakladatelství Ikar pochválit, neboť v kuchařce Prostřeno! VIP spojilo skvělé recepty se zajímavými fotografiemi slavných osobností, které mapují nejen jejich kuchařský um, průběh večera a zábavu, ale také přinášejí díky kvalitním obrázkům pohled do domácností našich slavných. Ať už knihu koupí sběratel kuchařek, pravidelný divák pořadu Prostřeno! nebo jen člověk, který je zvědavý, jak to ve slavných domácnostech vypadá a jak se tam vaří, bude potěšen. Jsem přesvědčená, že v této knize byly splněny veškeré nároky čtenářů, diváků i kuchařů a že si v ní každý najde to své.

V číslech jen doplním, že knížka přináší vzpomínku na 48 večerů, kde slavné osobnosti představily celkem 214 pokrmů. Bylo skutečně na co se dívat a stejný pocit budete mít i z knihy. Ať už s ní potěšíte sebe nebo své blízké, zklamaní nebudete!

Knihu Prostřeno! VIP vydalo nakladatelství Ikar