Mankiw sepsal bibli pro ekonomy

kalkulacka

Ekonomická bible. Tak nějak by se dala popsat kniha N. Gregory Mankiwa Zásady ekonomie. Kniha předkládá bravurním způsobem shrnuté ekonomické poznatky, které se hodí jak do kapsy každého studenta vysoké ekonomické školy, tak běžnému člověku, kterého ekonomie alespoň minimálně zajímá.

kniha
N. Gregory Mankiw (*3. 2. 1958) je americký ekonom a profesor ekonomie na harvardské univerzitě. Často se účastní akademických a politických debat. Pod oblast jeho zkoumání spadá především spotřebitelské chování, změny cenové hladiny, finanční trhy, monetární a fiskální politika a ekonomický růst. Články z jeho pera se objevují v časopisech jako The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal a další. Mimo svou univerzitní, výzkumnou a vydavatelskou činnost má také na starosti záležitosti bostonské Federální rezervní banky, kde pracuje jako poradce. V minulosti působil jako jeden z poradců na poli ekonomie amerického prezidenta.

Jeho knihy Zásady ekonomie (Principles of Economics) bylo prodáno více než milion kopií a přeložena byla do dvaceti jazyků.

Téměř osmisetstránková publikace již v samé předmluvě slibuje lepší pochopení hospodářského dění kolem nás a následné racionálnější chování v každodenním životě. G. Mankiw nelže. Po nastudování knihy je člověk obeznámen se základními ekonomickými principy a spojitostmi, jejichž poznání mu umožňuje moudřejší a hospodárnější jednání – projevující se kladně nejen na rodinném rozpočtu.

Co mě lehce zklamalo, nicméně pro jiné to možná představuje pozitivum knihy, je její uspořádání, totiž neoddělování mikroekonomické a makroekonomické části. Jednotlivé kapitoly jsou pomíchány dohromady, přestože v některých situacích by pro mne bylo přirozenější probrat nejprve celou mikroekonomickou část a až poté se začít zabývat makro pojmy.

Kniha je od začátku psána velice čtivým lidským jazykem, rozhodně nepůsobí jako nezajímavá učebnice ekonomie, kde každé druhé slovo je neznámé. Je psána více jako kniha než jako učebnice teorie – text je uspořádán ve větách a odstavcích. Na konci každé kapitoly jsou shrnuty základní poznatky, poté klíčová slova, položeny otázky k zopakování. Na samém konci kapitoly je vždy zadáno několik příkladů k vyřešení, ke kterým ale, což mě hodně zamrzelo, nejsou uvedeny výsledky.

Po okrajích stránek často naleznete ekonomické slovo či slovní spojení, které je na tomtéž místě vysvětleno krátkou jednoslovnou definicí, což knize velmi přidává na přehlednosti.

Zásady ekonomie obsahují nespočet užitečných grafů, tabulek, ale taky tzv. case study (případové studie) a originální články z amerických novin.

Právě proto, že autor vztahuje veškerou ekonomickou teorii uvedenou v knize na ekonomiku a zákony Spojených států, vznikají malé nepřesnosti, které jsou ale výjimečné. Jde například o systém přímé/nepřímé kotace amerického dolaru a české koruny, kde se pravidla česká a americká liší.

Tuto unikátní knihu mohu jen doporučit. Je jako stvořená pro malé ekonomické nadšence, kteří se chtějí dozvědět o světě a jeho běhu více než průměrný člověk, aniž by museli studovat sáhodlouhé a nudné poučky a definice.

Knihu Zásady ekonomie vydalo nakladatelství Grada