Souboj dobra a zla (tentokrát s Pavlem Rímským)

kniha

V nakladatelství XYZ v minulém roce vyšlo na šesti CD nosičích kultovní dílo Václava Kaplického. Původní autorův text, opírající se o faktografické záznamy z druhé poloviny 17. století, pohádkově vypráví hlasem charizmatického pohodáře tradiční dabér Sylvestra Stalloneho Pavel Rímský. Šestatřicet kapitol nadčasového tématu, vyvíjejícího se ve společenských proměnách, zvnějšku, nás uvede na šest hodin do pocitů zastavení. U knih převyprávěných pouze jedním hlasem se občas stane, že příběh působí monotónně a posluchač přichází o specifická zvuková vyobrazení postav. To zde ovšem neplatí. Jediný hlas er formy seznamuje posluchače s různými variantami lidské slabosti.

kladivoNic už nebude jako před příjezdem inkvizičního soudce, vyvolaného démona s bohatou praxí. Ten dokáže splétat nitky, ve kterých si podmaní obec Velké Losiny, a pokračuje dále. Maskující motiv okultismu vesnických žen a později i mužů, především bohatých měšťanů, odkrývá posluchači hlubší tenata novověké společnosti. Prostřednictvím postav (hraběnka z Galle, služka Zuzana, losinští řemeslníci, biskup Liechtenstein) nahlížíme na příčiny mocenských vztahů vyšších vrstev. Zároveň zde vystupuje neméně syžetově boj dobrého, avšak až příliš smířlivého děkana Lautnera, a precizního zločince, inkvizitora Bobliga.

Beletrizované ohlédnutí a revize společenských poměrů v literatuře vyšlo prvně teprve deset let po politických procesech ve století minulém. Jak moc se může společnost a člověk změnit za šedesát nebo za tři sta let? Uvědomujeme si, že nic není tak daleko. A rozpohybovaná logická mašinerie se nezastaví ani před naprostou absurditou. Nemine nás však zde takřka máchovský epilog. Souboj moci a pravdy má u nás dlouhou umělecko-společenskou historii a nevypadá to, že bychom na svoji tradici dnes nějak více zapomínali.

CD nahrávku Kladivo na čarodějnice vydalo nakladatelství XYZ