Úklid s Danielou

nohy

Daniela Lojková je autorkou knihy Získejte rovnováhu těla, mysli, duše a ducha (Grada, 2012) a také konceptu TTMDD (Trénink těla, mysli, duše a ducha). Kniha hovoří o wellness, pohybu, zdravé stravě, afirmacích a dalších pojmech, které už dnes automaticky vztahujeme ke kvalitnímu životu. Autorka působí jako kouč životního stylu, poradce výživy a osobní trenér. Pohybuje se mezi Prahou a Kanadou. Jaká jsou tedy Danielina doporučení?

knihaVe dvanácti krocích můžete zjistit, kým jste. Jsou to otázky, které si musíme položit, a začínáme hned u toho nejtěžšího: „Co chci?“ Některé kroky nemusí být snadné pochopit a naplnit v autorkou doporučené době (např. otevření srdce, učení se nebo odpouštění). Autorčiny 2 týdny jsou velice ideální dobou pro změnu, ve skutečnosti se tyto otázky prolínají a řeší cyklicky, obvykle několik let, až naplníme pohár svých omylů a chytíme to, čemu říkáme osud, a přestaneme mu odporovat, ale intuitivně naskočíme na vlnu, která nás sama někam odnese…

Jak trénovat mysl? Zklidněná mysl je schopná vytvářet si svoji vlastní realitu. Podle autorky k tomu stačí afirmace a kontrola toho, co si přejeme. Daniela Lojková spatřuje řád, disciplínu a víru jako tři stavební kameny k naplnění programu. Proto nelze trénovat mysl a tělo samostatně. Je k tomu zapotřebí také péče o ducha – intuici, energii, dýchání. Celý program pak učí pochopení libých pocitů každého z nás. Což je onen klíč ke spokojenosti. Umět pochopit, co mi v daný okamžik dělá radost. „Pocity nekonečného štěstí a všudypřítomné lásky nejsou emoce, ale stav bytí.“ (str. 17)

V knize se tak trochu mluví úplně o všem – od BMI přes jídelníček po čínskou medicínu. Toto mne trošku mate, protože pokud chci vidět věci alternativně, přes čakry, reiky a celostní medicínu, pak už nemá smysl mluvit o poruchách příjmu potravy, energetických tabulkách a indexech. Ty jsou součástí západní medicíny a nevnímají člověka jako komplexní systém příčin a následků. Skladba jídelníčku je věcí ryze individuální, odvislou od životního stylu, prožitých traumat a osobního přístupu ke změnám. Osobně mi chybí větší část textu, která by se týkala zahlenění a překyselení organismu. Příklady meditací jsou zahrnuty v druhé polovině knihy. Kniha je tedy jakoby souhrnem všeho, o čem přemýšlíme, co známe, ale nedotahujeme do konce. Je to, jako když stojíte na křižovatce a vidíte do všech směrů a zvažujete, kterým směrem vykročíte.

Pokud jste už nastudovali kompletně příručky L. L. Hay, Čtyři dohody, Deepaka Chopru, Gibrana a Mevlanu, je možné, že nenajdete nic nového. Přesto by nebylo fér tuto knihu shrnout do škatulky „opakování matka moudrosti“. Proč? Daniela Lojková překročila svůj Jordán, udělala změny ve svém životě a inspiruje další lidi (svoje svěřence). Tím už naplnila první krok svého programu – zjistila, kým je a co chce. Proto můžeme věřit, že tyto kroky prošla a rozumí tomu, co je na každém z nich těžkého. Pokud tedy hledáte pocit štěstí, radosti a toužíte po změně svého těla, možná byste tuto knihu měli vzít na vědomí. Jiní to už udělali a jsou spokojeni (viz reference vzadu – Ivana Chýlková, Michal Hrubý a Vladimíra Boháčová).

Autorka mluví pravdu, pokud uvádí, že jde o komplexní program, a také zdůrazňuje nutnost volby mezi jednotlivými tezemi. „Mistr nemluví slovy, ale činy.“ (str. 16) A my máme přece naslouchat lidem, kteří „slyší zvuk bubnu z druhé strany“ a sledují svoji jedinečnou životní pouť s vírou v dobré zítřky a umí najít maličké perly radosti.

Knihu Získejte rovnováhu těla, mysli, duše a ducha vydalo nakladatelství Grada