Čaje z bylinek a ovoce – zahřejí na těle, pohladí na duši

salek

Čaj jakožto nápoj prostupuje celou lidskou historií. Již od pradávna lidé sbírali byliny, lesní plody a byliny a nad ohněm z nich připravovali nápoje a lektvary. Moderní doba představila čaj jako nápoj gentlemanů, jako anglickou tradici o páté, jako nápoj, který léčí, který potěší, nad nímž mohou přátelé trávit vzácné chvilky spolu.

knihaSkutečně výjimečný čaj je ovšem takový, který si připravíme sami. Koupit si čaj a zalít ho horkou vodou, na tom vskutku není nic obřadného ani vzácného. Nasbírat si však bylinky, připravit ovoce a připravit si čaj přesně podle nálady a podle chutě, to je naprosto něco jiného.

Publikace čaje z bylinek a ovoce přináší celou řadu tipů na lahodné čaje, které si mohou čtenáři připravit. Publikace představuje především rostliny, které rostou ve středoevropském klimatu, jsou tudíž dostupné. Na rozdíl od celé řady kuchařek přinášející recepty na lahodné pokrmy, jejichž suroviny je ovšem téměř nemožné sehnat, a když, pohybují se v cenové kategorii, která dokáže chuť zaručeně předem lehce pokazit, pracuje publikace s dostupnými surovinami. Nejen, že naláká na plnou chuť, ale pomůže ji svými tipy a triky také zrealizovat.

Co je skutečně třeba ocenit je přehlednost publikace. Portréty rostlin jsou vždy sestaveny podle stejného schématu. Levá strana s velkou fotografií rostliny pomůže čtenáři přírodní skvost ze světa flory identifikovat, pravá strana se pak věnuje zpracování rostliny a jejímu využití.

Sbírat bylinky a pracovat s nimi není ovšem nic jednoduchého. Abyste mohli rostliny vhodně využívat, je třeba je dobře poznat. Látky obsažené v bylinách se postupem doby spolu s vývojem rostliny mění. Každá rostlina dozrává v určitém okamžiku. V tomto daném okamžiku má optimální obsah účinných a aromatických látek. Proto volba správného okamžiku sklizně je více než důležitá. Například heřmánek má nejlepší účinky tehdy, když se dno květu vyklene vzhůru a okvětní lístky se ohnou dolů. A věděli jste například, že divizna se sklízí po deváté hodině ranní?

Čekankový čaj, jitrocelový čaj, čaj levandulový, fenyklový, pupalkový a celá řada dalších lahodných čajů. Publikace podrobně popisuje 68 bylinek a plodin, které se mohou na první pohled zdát obyčejně, ale člověk mnohdy hledá poklad tam, kde není a neuvědomuje si, že to největší bohatství má přímo pod nosem, lépe řečeno přímo pod okny svého domu, bytu, na zahradě, na louce za městem.

Čím čtenáře překvapí například taková čekanka?

„Čekanka je prastará magická rostlina, s níž je spojena řada pověstí. Podle jedné z nich se v čekanku proměnila dívka, která u cesty čekala na nevěrného milého. Kdo vykope jelením parožím za naprostého mlčení kořeny čekanky, přičaruje si lásku každého, koho se jimi dotkne. Existovaly prý dokonce rituály, kterými se dala získat neviditelnost. Květy se používaly k léčbě trudnomyslnosti a melancholie a pro svou modrou barvu se považovaly za lék na oči. V přírodní medicíně se doporučoval čaj podporující látkovou výměnu při potížích s játry a žlučníkem. Čekanka obsahuje hořčiny, které působí i na trávicí systém.“

A jaký je čaj připravený z čekanky?

„Květy čekanky zdobí čajové směsi výraznou modří. Čaj má lehce nahořklou, ale příjemnou chuť. Květy jsou mírně hořčejší než listy. Podíl čekanky ve směsi by neměl překročit 10%.“ (S. 63)

Knihu Čaje z bylinek a ovoce vydalo nakladatelství Ikar, www.euromedia.cz