Tajemství skrytých dimenzí

hvezdy

Kniha, kterou bych vám rád představil, si pohrává s myšlenkou, že náš svět nemusí mít pouze tři prostorové (nahoru-dolů, doleva-doprava, dopředu-dozadu) a jeden časový rozměr, ale že jich může být více. Že si další rozměry neumíte představit?! Nic si z toho nedělejte, je to normální! A jak by takové dimenze vypadaly a jak by se projevovaly? Neváhejme a otevřeme knihu Lisi Randall Tajemství skrytých dimenzí vesmíru - Pokřivené průchody, kterou vydalo nakladatelství Paseka.

knihaKniha je rozčleněna do šesti částí. V její úvodní části nás autorka seznamuje jednak s důvody, které ji vedly k tomu, že se rozhodla knihu napsat, a s úvodními úvahami nad problematikou prostorových rozměrů. Vše je velmi srozumitelné (zde má svůj podíl i překladatel) a názorně pojaté.

Fyzika extradimenzí se opírá o výsledky fyziky z počátku 20. století, a proto se v následujících částech knihy vrátíme v čase o více jak sto let zpět. Autorka nás v této části stručně seznámí s hlavními myšlenkami speciální a obecné teorie relativity a kvantové teorie, které bude k dalšímu výkladu potřebovat, a zároveň na těchto teoriích ukazuje, jak fyzika funguje.

Třetí část věnuje autorka elementárním částicím a fyzikálním modelům, které vysvětlují jejich existenci anebo jejich existenci předpovídají. Touto částí už má autorka připravenu půdu pro to, aby čtenáře mohla podrobněji seznamovat s extradimenzemi. Naplno se pouští do jejich úžasného světa. V poslední části se zamýšlí nad tématem extradimenzí ke vztahu k realitě.

V knize je patrné autorčino zapálení pro jednu z možných cest, kterou se fyzika 21. století může vydat. Velkým kladem knihy je, že Lisa Randall není fanatickou zastánkyní jednoho směru a uvědomuje si, že poslední slovo musí mít experiment, který rozhodne, která z těchto myšlenek je cestou k hlubšímu pochopení přírody a která ne.

Přínosem pro čtenáře je i to, že každá kapitola je zakončena stručným přehledem nejdůležitějších závěrů dané kapitoly a že kniha je opatřena slovníčkem pojmů, kterých se na čtenáře během četby hrne nepřeberné množství.

Velmi vhodnou součástí jsou i matematické poznámky, které jsou umístěny na samý závěr knihy. Čtenář neznalý matematiky si tak knihu může přečíst bez nutnosti zabývat se matematickými vzorci. Naopak ten, kdo by rád nahlédl i do matematického pozadí zmiňovaných fyzikálních teorií, jistě tyto matematické poznámky uvítá. Osobně jsem za tu trochu matematiky rád, alespoň je vidět, že fyzika není „povídací“ vědou.

Příjemně mě také překvapila „kapitola“ nazvaná „Českému čtenáři“, ve které český částicový fyzik prof. Jiří Chýla podal svůj komentář ke knize. Seznamuje nás v něm se svým pohledem na knihu a na cesty moderní teoretické fyziky. Pamětníci a zároveň zájemci o populární podání moderních fyzikálních teorií si možná vzpomenou na jeho velmi kritickou a vášnivou recenzi Elegantního vesmíru od Braina Greena, na kterou stejně kriticky a vášnivě reagoval její překladatel dr. Luboš Motl.

Kniha Lisi Randall Tajemství skrytých dimenzí vesmíru - Pokřivené průchody, kterou jsem vám rád představil, si pohrávala s myšlenkou, že náš svět nemusí mít pouze tři prostorové (nahoru-dolů, doleva-doprava, dopředu-dozadu) a jeden časový rozměr, ale že jich může být více. Že si další rozměry neumíte představit ani po přečtení této knihy?! Nic si z toho nedělejte, je to normální!

Knihu doporučuji všem, kteří rádi odhalují tajemství světa a kteří se rádi nechají unášet na křídlech své představivosti.

Knihu Tajemství skrytých dimenzí vesmíru vydalo nakladatelství Paseka