Na zvířatech záleží

tygr

Jak už titulek knihy napovídá, autor zvolil citlivé téma – zvířata. Co se týče zpracování (nebo pojetí) tohoto tématu, tak ho jako jednoduché určitě po přečtení brát nebudeme. A protože na zvířatech opravdu záleží, ač bohužel ne každému, je třeba si knih podobného ražení vážit a seznamovat se s nimi.

knihaProfesor Marc Bekoff je ekolog, evoluční biolog a především etolog žijící v Coloradu. Zabývá se kognitivní etologií a behaviorální ekologií. Na tato témata vede i přednášky na univerzitě v Coloradu. Marc se také zabývá ochranou zvířat, která jsou v zajetí člověka (zoologické zahrady, zvířata na farmaceutické testy, zvířata v cirkusech apod.). Publikoval několik prací, článků a knih, a to především na výše zmíněná témata. Společně s Jane Goodallovou (specializovanou na výzkum primátů – šimpanzů) založili skupinu Etologové pro etické zacházení se zvířaty, kde nadále oba působí.

Na zvířatech záleží
(Triton, 2009) je „zelená“ kniha, která by mohla oslovit nejen odborníky – ekology –, ale i laickou veřejnost. Autor si určitě zakládá na pochopení daného tématu a snaží se o jednoduché vysvětlení problematiky. Základní výstižnou myšlenkou knihy, a zároveň i podtitulkem, je, proč zacházet se zvířaty s respektem a soucitem. A proto i charakteristika tohoto díla je směrována do žánru naučné literatury.

Předmluvu ke knize napsala Jane Goodallová. V ní poukazuje na své dětství a vztah k přírodě, na mladé lidi a jejich pochopení pro svět přírody, soužití člověka se zvířaty a další. Zároveň knihu chápe jako příručku, a tak ji doporučuje učitelům, čtenářům, studentům, ale i jiným, kterým je toto téma blízké. Nebo i pro ty, kteří se chtějí seznámit s jiným pohledem na daný okruh problémů. Celkový význam knihy působí jako jedno velké povzbuzení o zájem o svět, snaha o zvýšení vnímavosti k okolí – tj. těšit se a žasnout nad zajímavostmi, které pro nás příroda připravila.

Samotná kniha je rozdělena do třinácti kapitol, které se rozdělují na další podkapitoly. Je doplněna o zdroje a citace, o slovníček pojmů (ten je důležitý pro dostatečné množství cizích výrazů), slovníček citovaných organizací a projektů (odkazy na různé organizace s ekologickým zaměřením), knihy, články a letáky. Jak už bylo řečeno, kniha je podána tak, aby danému tématu porozuměla i laická veřejnost. Autor vysvětluje problematiku zaměřenou na prodej zvířat jako „majetku“, rozhodování o využití zvířat, zvířecí a lidská bolest, utilitarianismus, návrat ochočených zvířat do jejich původního prostředí, testy na zvířatech, vivisekce a pitvy. Tato témata jsou prokládána tzv. myšlenkovými experimenty. Jejich účelem je porovnání mezi zvířetem pro nás známým a zvířetem neznámým v nebezpečné situaci, která ohrožuje jeho život. Cílem tohoto myšlenkového experimentu je pouvažování čtenáře nad popsanou situací a snaha o její vyřešení. Zároveň nás odkazuje na různé organizace, na které se můžeme v případě dotazů či jakýchkoli problémů, týkajících se probraných kapitol v knize, obrátit.

Marc Bekoff pravdivým způsobem vypráví o nelidském chování vůči zvířatům, ale i o tom, jak my sami můžeme toto chování druhých změnit, nebo mu alespoň zabránit. Je mnoho věcí, o kterých uživatelé kosmetiky, návštěvníci cirkusu aj. nevěděli. Připravte se na ohromující, šokující, zároveň však pravdivé situace, které se opravdu dějí. Možná vás kniha rozpláče a v některých situacích zaujme, ale ať to bude jedno nebo druhé, určitě si v knize najdete něco, co vás hluboko zasáhne.

Za výborný překlad děkuji Václavu Petrovi.

Knihu Na zvířatech záleží vydalo nakladatelství Triton