Krásy Země shrnuté v jedné knize

tygr

Nakladatelství Knižní klub nedávno vydalo encyklopedii čítající více než 600 stran. Tento rozsah není nikterak překvapující vzhledem k tomu, že kniha obsahuje základní informace o živé i neživé přírodě. Je to jedinečná publikace, která vás seznámí s veškerým bohatstvím planety Země, a to z říše nerostů, rostlin i živočichů.

knihaKniha byla vydána u příležitosti svého výročí Národního přírodovědného muzea, které je součástí Smithsonova institutu. Muzeum pořádá každoročně řadu výstav, sbírek a vzdělávacích programů. Nyní ještě více otevřelo pomyslné dveře ke svým unikátním sbírkám, a to na stránkách encyklopedie Příroda. Na jejím vzniku se podílelo 19 autorů ze Smithsonova institutu, kteří patří v dané oblasti k předním odborníkům. O kvalitě knihy svědčí i jméno Davida Burnieho, redakčního konzultanta, který je mimo jiné editorem známé knihy Zvíře, autorem či spoluautorem více než 100 knih a držitelem ceny Aventis za vědeckou literaturu.

V knize se nejdříve seznámíte se základními podmínkami života na Zemi. Dozvíte se, jak je pro vznik života důležitá atmosféra, jak Zemi ovlivňuje Měsíc či Slunce, jaký dopad mají na řadu živočišných i rostlinných druhů změny klimatu či kde lze vlastně hledat začátky života na Zemi. Po tomto úvodu následuje pět sekcí: minerály, horniny a zkameněliny, mikroskopický svět, rostliny, houby a živočichové.

Tyto sekce jsou dále děleny na jednotlivé kapitoly. Na úvod každé z nich je uveden obecný výklad (např. o vzhledu, chování, způsobu rozmnožování, územním výskytu apod.), neschází ani přehledné tabulky, v nichž se dozvíte, kolik řádů, čeledí či druhů patří do daného kmene či třídy. Text je doplněn řadou obrázků, přičemž obojí se navzájem doplňuje. Za úvodem následuje výčet jednotlivých zástupců dané skupiny. Jde o bohatý rejstřík, v němž je vždy vedle obrázku daného „objektu“ uveden i jeho český a latinský název, základní informace zejména o výskytu  a rozličných zajímavostech z jeho života spolu s velikostí.

U zajímavějších jedinců se autoři rozhodli pro samostatné podkapitoly, v nichž se zaměřují na popis jejich charakteristických znaků. Například u výkladu o tygrech se dozvíte, k čemu slouží těmto kočkovitým šelmám bílé skvrny na uších, proč ocas drží ohnutý těsně nad zemí nebo k čemu jim slouží jednotlivé zuby. Kniha je řešena graficky velice vydařeně, o čemž se můžete sami přesvědčit:

ukazka

Kniha může sloužit jak k soustavnému studiu, tak k občasnému nahlédnutí, kdy budete jednak obdivovat samotnou rozmanitost příroda, jednak nádherné obrázky použité v knize. Při jejím pročítání si možná nejeden čtenář uvědomí, jak je příroda kolem nás krásná a nakolik jí škodíme my, lidé. Je až k neuvěření, co vše jsme dokázali zničit za těch pár let, co jsme se vyvinuli v homo sapiens, a kolik druhů jsme už stihli připravit o jejich přirozené životní prostředí. Doufám, že tato kniha aspoň trošku otevře oči jejím čtenářům, a to z řad dětí i dospělých.

Kniha je krásným dárkem pro vaše blízké. Pokud tedy už nyní pomýšlíte na kupování vánočních dárků, vřele vám tuto encyklopedii doporučuji. Stane se určitě nedílnou součástí knihovny nejednoho milovníka přírody.

Knihu Příroda. Velký obrazový průvodce vydalo nakladatelství Knižní klub, www.euromedia.cz
K dostání u všech dobrých knihkupců a na www.bux.cz