Lingvistka v pokušení

kniha

Nakladatelství Host poměrně nedávno založilo novou ediční řadu s názvem Studie osobností brněnské lingvistiky. V ní vychází publikace zaměřené na tvorbu význačných českých jazykovědců, kteří působili či dosud působí na brněnské Masarykově univerzitě a získali věhlas nejen v naší zemi na poli lingvistiky. Dnes se zaměřím na druhý svazek této edice věnovaný prof. PhDr. Zdence Rusínové, CSc.

knihaTento svazek nese název Pokušení struktury. Samotná Zdenka Rusínová je představena v úvodním životopise jako „pokušená strukturou“. Takto ji nazval Jan Dvořák, autor krátkého medailonu a rovněž jeden z editorů knihy. Ten si spolu s druhým editorem Petrem Malčíkem stanovil nejednoduchý cíl: „Budeme (...) usilovat o to, pojmout člověka bez ztráty jeho individuality jako částečnou výslednici posloupnosti vlivů a zároveň jako hybatele okolní strukturou.“ (Dvořák, J. Zdenka Rusínová pokušená strukturou. In: Rusínová, Z. Pokušení struktury. Ed. Dvořák, J. – Malčík, P. Brno: Host 2011, s. 9.)

Už nyní předesílám, že se to editorům povedlo. V knize, shrnující vybrané kratší statě vyšlé v různých odborných časopisech a sbornících, dokázali zachytit vývoj odborných zájmů Z. Rusínové od zájmu o morfologii (ve významu „tvarosloví“) po zájem o slovotvorbu a pragmatickou lingvistiku. Kniha tak obsahuje statě, jako např. O adverbializaci předložkových výrazů, Slovotvorná adaptace přejatých slov a její povaha či Deminutiva a frazeologie.

Nejrozsáhlejší je tu však studie Aspekty české substantivní deklinace, kterou se roku 1992 Z. Rusínová úspěšně habilitovala a která je tu přetisknuta v celém rozsahu. V ní se autorka zabývá, jak už samotný název napovídá, skloňováním podstatných jmen, a to ze synchronního i diachronního pohledu. Všímá si nejen současných trendů, ale rovněž stavu zaznamenaného např. v Gebauerově Mluvnici české či v Trávníčkově Mluvnici spisovné češtiny. Neopomíjí ani stav v jiných západoslovanských jazycích, u nichž se zaměřuje především na koncovky nominativu plurálu maskulin.

Veškeré statě i habilitační práce jsou uvedeny v původním znění s minimálními úpravami (ty byly konzultovány přímo se Z. Rusínovou). V závěru knihy je uveden soupis prací Z. Rusínové (latinsky nazvaný jako Bibliographia Rusinovae) a prací o ní pojednávající (tzv. Bibliographia Rusiniana).

Knihu doporučuji všem, kteří se zajímají o morfologii a slovotvorbu. Skvěle navazuje na předchozí díl věnovaný rovněž jednomu z našich nejpřednějších přestavitelů české slovotvorby Dušanu Šlosarovi.

V edici vyšla již publikace Opera Slavica et Palaeoslovenica věnovaná pracím Radoslava Večerky a Jak dál v syntaxi Miroslava Grepla.

Knihu Pokušení struktury vydalo nakladatelství Host