Mír je křehký – zvlášť když někdo touží po moci za každou cenu

Někde jsem napsala, že sci-fi není mým šálkem kávy. Musím své tvrzení upřesnit – když je dobrý příběh, nevadí mi sci-fi kulisy. A Alláhův hněv takovým příběhem je. Navíc se dotýká tématu, které vnímáme dnes a denně z novin a časopisů – souboje mezi náboženstvími. V akčním románu Leoše Kyši jde o mír mezi křesťany a muslimy – i když jednotlivá společenství sídlí na planetách (mají k sobě teoreticky dál), lidé používají neobvyklá přemisťovadla, létají v podprostoru, pracují s dokonalou technikou…

knihaHlavní hrdina – drsňák Daniel Kalandra – dobře ví, jak je křehká mez mezi mírem a válkou. Proto se stal z bývalého pašeráka alkoholu a pornografie špion. Tedy, ono mu tak trochu nic jiného nezbývalo. Není to žádný superagent, je to muž z kostí a svalů, který je ve svém oboru zatraceně dobrý, i když využívá netradiční cesty k získávání informací. Taky má své slabiny – tou je obava o současnou přítelkyni (naučil ji dokonale ovládat zbraně) a starost o dceru, jejíž matka byla zabita. Daniel si nese v srdci pocit, že za smrt své ženy tak trochu může.

Na začátku knížky se s Danielem ocitneme na nezávislé planetě Alcor, jenže její nezávislost je ohrožena. Muslimská federace má své plány a nehodlá se jich vzdát. Navíc má zbraň zbraní, která dokáže zničit celé planety, dokáže je vymazat z vesmíru. Křesťané musejí nějak zasáhnout, aby mír neshořel jako prskavka o Vánocích. Proto podle známého vzorečku z období studené války Daniel pátrá po vynálezci Alláhova hněvu. Pokud obě strany vlastní totéž, nikdy proti sobě děsivou zbraň přece nepoužijí…

Alláhův hněv z edice Pevnost je pro mne akční román se vším všudy. Není zde slovo navíc, ani nic nechybí. Dobře zvolená ich forma, skvělá gradace příběhu, nečekané pointy…, to vše nutí čtenáře číst bez přestání do konce. Jen těžko se od příběhu Daniela Kalandry odchází, vše vás nutí rychle dočíst – možná i obava, abyste to stihli, než někdo použije Alláhův hněv…

A co nám na sebe prozradil přímo autor zdařilého románu? Tady jsou jeho odpovědi:

Pane Kyšo, Daniel Kalandra je drsňák se vším všudy – má reálný předobraz? Potkal jste se s někým takovým?

Ano. Šlo o bývalého odstřelovače a výsadkáře Cizinecké legie. Sloužil v její nejlepší jednotce, prošel si bojišti Jugoslávie i Afriky a do toho všeho byl neuvěřitelně vzdělaný a citlivý člověk. Dodnes mě jeho životní příběh fascinuje.

Současně je to nesmírně citlivý chlap – svou dceru miluje, ale radši bojuje, než si s ní hraje. Jak to má Leoš Kyša – hrajete si rád?

lkJako fanoušek sci-fi vlastně nedělám nic jiného. Tedy pokud zrovna nemusím pracovat.

Čím jste chtěl být, když jste byl malý kluk? Splnil se vám váš sen?

Chtěl jsem být novinář, takže se mi sen splnil na sto procent. Pravda, v dětských snech ta práce vypadala mnohem zábavněji.

Ve vašem románu jsme jen kousek od zániku světa kvůli náboženským rozepřím – jak se díváte na současný světový vývoj v této oblasti?

Obávám se trošku, že vstupuje do éry, kdy náboženství opět bude hrát velkou roli ve vztazích mezi lidmi, státy a kulturami. A myslím teď i různá nová náboženství a náboženské směry. Nejde o to, že by se lidé stávali více duchovními, spíš se pro ně sounáležitost k nějaké náboženské společnosti stane opět součástí vlastní identifikace a rozdělování na moje a cizí. A také to může přinášet velké konflikty, jako teď aktuálně v Egyptě, kde se koptští křesťané stávají oběťmi útoků egyptských muslimů. Nejsem si jistý, že ti, kdo na ně útočí, jsou lidé skutečně náboženští. Křesťan pro ně není představitel jiného duchovního pohledu na svět, ale prostě nepřítel, člověk patřící k jiné skupině.

A ještě mne zajímá – jaké to je vytvářet reálie budoucnosti – výkonné přístroje, meziplanetární přemisťovadla (nebo smím říct letadla?), ničivé zbraně? Myslíte si, že někdy v budoucnu se vaše nápady skutečně zrealizují?

Protože nejsem až takový fantasta, tak používám spíš stávající techniku, akorát několikanásobně výkonnější. Navíc jako většina ostatních autorů sci-fi prostě čerpám z nápadů, které už vymysleli lidé přede mnou, a z každého si beru to, co si mi nejvíc hodí do mého univerza. A co nás skutečně v budoucnosti čeká? To si ani netroufnu odhadovat.

A poslední otázka – co právě teď dělají Daniel Kalandra a Leoš Kyša?

Daniel Kalandra odpočívá a přemítá, jestli ho ještě čeká nějaký další díl jeho dobrodružství, a Leoš Kyša s ním.

Děkuji za rozhovor a současně věřím, že Daniel dlouho v nečinnosti nevydrží a Leoš Kyša s ním. Myslím, že čtenáři čekají dost netrpělivě na další záchranné akce tohoto drsňáka.