Inspirace pro milovníky dobrého jídla a vaření

pribor

Patří vaření mezi vaše koníčky? Pak by ve vaší knihovničce neměla chybět kvalitní kuchařka s množstvím originálních a přitom srozumitelně napsaných receptů. Takovou kuchařku letos vydalo nakladatelství Slovart.

knihaJde o Velkou domácí kuchařku, na které se podílela hned trojice autorů tvořená Ladislavem Nodlem, Jarmilou Mandžukovou a Karinou Havlů. Jsou to v daném oboru skuteční profesionálové, které však dokázali k jednotlivým receptům přistoupit takovým způsobem, že jsou podle nich schopni vařit i úplní začátečníci. Mezi ně jsem patřila i já. Tedy do chvíle, než se mi do rukou dostala tato skvělá publikace.

V knize naleznete 19 hlavních kapitol, které jsou rozděleny podle druhu připravovaných pokrmů. To ostatně snadno odhalíte díky názvům kapitol, jako je Studená kuchyně, Saláty, Polévky či Omáčky. Poté přejdete k jednotlivým druhům mas a příloh, probrány jsou rovněž moučníky, nápoje či způsoby konzervování. U každé kapitoly naleznete úvod, v němž se dozvíte základy připravovaných jídel. Například v kapitole o Polévkách se nejdříve poučíte, jaké existují základní typy vývarů a jakým způsobem se připravují. Cenné jsou tu pak rozličné rady, v nichž autoři shrnuli své zkušenosti s vařením a které byste v jiných kuchařkách hledali marně. Někdy jde o rady, které jsou obecně tradovány, jindy jde o informace méně známé. To vše máte v této knize shrnuto a srozumitelně popsáno.

Po úvodní kapitole následují jednotlivé recepty. V knize je shrnuto skutečně nepřeberné množství postupů, takže si mezi nimi najdou své jak zastánci klasické české kuchyně, tak ti, kteří dávají přednost poněkud exotičtějším chodům. Některé recepty jsou doplněny obrázkovou přílohou, neschází ani celé obrázkové postupy v případě, že jde o složitější recept.

S Velkou domácí kuchařkou budete s to připravit pokaždé jinou slavnostní tabuli o více chodech. A nebo jen obyčejný oběd či večeři, na které si pochutná celá vaše rodina ve všední den. Kuchařka vám umožní nahlédnout pod pokličku zkušených profesionálů a naučit se vše od základů.

Vyzdvihnout musím rovněž grafickou stránku knihy. Text je velice přehledný, občas jsou do něj vkusně zakomponovány zvýrazněné části (především ony již zmíněné rady). Neschází ani barevná obrázková příloha, která však na rozdíl od jiných publikací skutečně „pouze“ doplňuje recepty a neslouží pouze jako zbytečná vložka zabírající místo, které by mohlo být účelněji využito pro doplnění dalších receptů.

Knihu srdečně doporučuji všem, kteří milují vaření. Je vhodná jak pro začínající kuchtíky, tak pro ty pokročilejší, kteří by chtěli mít doma po ruce kvalitní kuchařku shrnující většinu českého kuchařského umění.

Vybraný recept:

Perlička na zámecký způsob

1 lžíce oleje, 1 lžíce másla, 60 g libové anglické slaniny, 2–3 menší cibule (nejlépe šalotky), 1 perlička, sůl, 1 lžíce koření divočina, 120 g žampionů, 120 g hroznového vína, 50 g rozinek, 100 ml dezertního vína

1) Na směsi oleje, másla a nakrájené slaniny osmahneme na klínky nakrájenou cibuli. Přidáme rozčtvrcenou perličku, osmahneme, osolíme, okořeníme, trochu podlijeme a za občasného podlévání dusíme téměř doměkka.
2) Přidáme nakrájené žampiony, rozpůlené hrozny zbavené zrníček a rozinky, které jsme předem nechali nabobtnat ve víně, a krátce podusíme. Podáváme s lehce opečenými plátky bílé veky (krutony) nebo s knedlíky vařenými v ubrousku.
Poznámka: Perlička chuťově připomíná bažanta. Místo perličky můžeme použít kuře.

Knihu Velká domácí kuchařka vydalo nakladatelství Slovart