Říše světa

knihy

Nakladatelství Alpress nám letos přineslo rok starou knihu Petera Davidsona s názvem Říše světa od starověku po Evropskou unii (originální název Atlas of Empires), která hned na svých nápaditých a graficky velice povedených deskách knihy slibuje všem svým potencionálním čtenářům, kteří po ní sáhnou, náhled do rozhodujících událostí světa, osudů velkých vůdců a více než šedesáti přehledných map.

knihaV devíti hlavních kapitolách členěných do menších podkapitol nás autor přenese do minulosti a pokusí se nám osvětlit něco málo z dějin lidského pokolení.

Na dvě stě čtyřiceti stránkách na nás čeká kromě poutavého a srozumitelného, i když poněkud okleštěného výkladu (což je pochopitelné vzhledem k tomu, že publikace zachycuje tak široké časové období), i přes šedesát barevných a přehledných map, které nás provedou historií největších říší světa, a to, jak již samotný název napovídá, od říší starověkých až po Evropskou unii. Mapy nám názorně ukáží, jak se jednotlivé státy územně vyvíjely, řeknou nám, kudy vedly důležité obchodní cesty, prozradí nám, jaké nerostné bohatství se vyskytovalo v určitých oblastech, a taktéž nám osvětlí, v jakých místech došlo k nejslavnějším bitvám, povstáním či tažením.

Výklad a mapy jsou doplněny barevnými fotografiemi dobových fresek, obrazů, staveb, karikatur, soch, rytin, knih či map, které nám pomůžou lépe pochopit jednotlivé úseky lidských dějin a přiblížit se o něco málo nejen k vojevůdcům a vladařům, kteří rozhodovali o osudu svých zemí, ale i k obyčejným lidem, kteří v té době žili a umírali, stejně jako k jejich myšlení.

Na konci publikace na čtenáře čeká seznam doporučené literatury, která by mohla, jak sám autor píše, „čtenáři poskytnout výchozí bod pro další studium“. Literatura je rozdělena podle jednotlivých kapitol knihy, a tak může každý sáhnout po odborné publikaci, která se týká období, jež ho nejvíce zaujalo.

Odborníci na historii se zřejmě již z výkladu, který jim Peter Davidson nabízí, nedozví nic nového a převratného, ale přehledné mapy a ilustrace určitě potěší i je. Pro ostatní, tedy pro amatérské milovníky historie a teprve začínající badatele v minulosti, bude kniha příjemným zpestřením ostatních, většinou nudně působících knih o dějinách. Ukáže jim, že historie může být i zajímavá a přitažlivá. Kniha Říše světa od starověku po Evropskou unii by tak neměla chybět v knihovně žádného nadšence minulosti a opravdových, tedy nevymyšlených, příběhů, které píše sám život.

I když je pravda, že překlepům se nikdy nikdo neubrání a ne vždy musí vypovídat o kvalitě díla (a v tomto případě ani nevypovídají), tak by si odpovědné osoby měly dát pozor, aby se tyto drobné chybičky nevyskytovaly alespoň na deskách knihy, jelikož podle nich mnoho lidí soudí samotnou knihu. Rozhodně nevzbudí dobrý dojem, pokud čtenáři jako první padne do oka gramatická chyba či překlep. A tak působí poněkud úsměvně chyba nakladatelství Alpress, kdy nám oznamuje, že „v této výjimečně publikaci naleznete nejpřehlednější, ucelený souhrn nejmocnějších světových říší a impérií“.

Knihu Říše světa od starověku po Evropskou unii vydalo nakladatelství Alpress