X-Meni ožívají pod taktovkou Jeffa Parkera

obr

Před více než čtyřiceti lety začalo komiksové nakladatelství Marvel vydávat příběhy, v nichž skupinka superhrdinů čelila nejrůznějším padouchům pokoušejícím se o vládu nad světem. Stan Lee a Jack Kirby se tak zapsali do dějin světového komiksu, neboť dali vzniknout fantastickému světu, jenž nyní ožívá pod taktovou scénáristy Jeffa Parkera.

komiksNedávno vydalo nakladatelství BB art jeho komiksovou knihu s názvem X-Men: První třída: Nejsvětlejší zítřek. Ta obsahuje osm kratších příběhů z prostředí Xavierovy školy, která je určena pro nadanou mládež. Pod pojmem nadaná mládež se rozumí superhrdinové, neboli X-Meni, kteří se ve škole musí naučit užívat své speciální schopnosti, aby se neobrátily jednoho dne proti nim. A není to nic jednoduchého, jak se budete moci sami přesvědčit spolu s pěticí prvních studentů. Mezi nimi to jsou neohrožený Cyclops, ledový Iceman, Beast se smrtícím pohledem, neodolatelná Marvel Girl a milionářský synáček Angel.

Jde vlastně o první třídu X-Menů, která se pod vedením profesora Xaviera, nadaného telepatickými schopnostmi, dostává do nejrůznějších situací, v nichž budou muset využít své superschopnosti. Jednou to je střet s ještěrčím mužem, poté s rudým ďáblem nebo sněžným obrem. A aby toho nebylo málo, musí se X-Meni vypořádat i s nebezpečím ve světě mrtvých či ve virtuální realitě vytvořené nevědomky profesorovým podvědomím.

Na první pohled je vám jasné, že osm příběhů nabízí možná až příliš pestrou směsici. A aby toho nebylo málo, můžete v nich nalézt kromě mutantů a různých světů i tématiku mimozemšťanů nebo setkání s jiným komiksovým hrdinou, a to se slavným Thorem. Každý příběh je jakoby ze zcela jiného žánru, přičemž všechny spojuje pouze pětice hlavních hrdinů a hlavní téma, jímž je boj dobra se zlem. Jednou si budete připadat, jako kdybyste četli sci-fi (příběh Skrull-Meni), jindy parodii na červenou knihovnu (příběh Chcete chodit s milionářem?) nebo na příběhy s Indianou Jonesem (příběh Lovci pokladů). Je téměř neuvěřitelné, že všechny příběhy má na svědomí jediný scénárista...

Mně osobně toto střídání žánrů, prostředí a témat při četbě nevadilo, naopak jsem jej přivítala jako dobré zpestření jinak stále se opakujícího hlavního motivu. Příběhům nechybí ironie a vtip. Jako nejzábavnější hodnotím hned druhý příběh s názvem Pták, zvíře a ještěrka, v němž se zajímavě prolínají dvě dějové roviny – jedna, v níž se část X-Menů trápí v bažinách bojem s ještěrčím mužem, a druhá, v níž si ostatní X-Meni hoví na pláži a užívají si prázdnin.

X-Meni tu jsou zachyceni v pubertálním věku, kdy využívají každé volné chvilky k lenošení a randění. A pokud je nebaví nudné vyučování ve škole, raději si na pár hodin někam odskočí (nebo spíše – v případě Angela obdařeného křídly – odletí).

Komiks doporučuji všem milovníkům X-Menů a vůbec všech příběhů o superhrdinech.

„Evoluce člověka dosáhla dalšího stupně – Homo Superior. Nikdo netuší, jestli to do budoucna znamená naději... nebo jestli to přinese konec lidské rasy.“
(Parker, J. X-Men: První třída: Nejsvětlejší zítřek. Přel. J. Kočová. Praha: BB art 2011, s. 3.)