Proč se chováme iracionálně?

symb

Na to se snaží odpovědět bratrská autorská dvojice Ori a Rom Brafmanovi ve své knize Houpačka, kterou u nás vydalo nakladatelství Dokořán v překladu Renáty Plouharové. Nutno říci, že autoři jsou ve svém oboru odborníci – Ori Grafman se zabývá chováním velkých organizací, zatímco jeho bratr Rom se zaměřuje na mezilidské vztahy a osobní růst.

knihaV úvodu se dozvíte, proč si bratři Brafmanovi vybrali své povolání – jeden dráhu psychologa, druhý úspěšného obchodníka. Nechají krátce nahlédnout do svého soukromí i do vzpomínek na dětství. Připojí i příhodu, kterou jim vypráví jistý doktor Hastings, jenž se ve své praxi setkal s jedním projevem iracionálního vlivu – se zaslepeností diagnózou, která připravila vinou lékařů jedno malé batole o život.

Oběma autorům je jasné, že všichni z nás podléháme iracionalitě, a to i v situacích, kdy nám jde o celoživotní úspory, nebo dokonce o života. Kniha tak má být jistým druhem prevence – prostřednictvím konkrétních příkladů ze života uvidíte lidi nejrůznějších profesí v rozličných situacích, které je vedou k podivnému počínání. Z nich pak vytváří modely aplikovatelné na většinu iracionálního chování, ať v rámci lidského kolektivu, nebo v rámci individuálního jednání.

Mezi těmito sledovanými to jsou zkušení piloti, kteří se snaží minimalizovat zpoždění svého letu, což stojí životy je i všechny jejich cestující. Pak to je muž soutěžící ve známé hře Chcete být milionářem, kde nedokáže stejně jako většina publika odpovědět na zcela jednoduchou otázku: Jaké těleso obíhá kolem Země – Měsíc, Slunce, Mars, nebo Venuše? A nebo jak je možné, že si tým Blazers při výběru hráčů nepovšiml vynikajícího Michaela Jordana a místo něj si vybral hráče, který se nikdy nemohl stát hvězdou NBA?

I když jste si jistí, že vy byste nikdy nic podobného neučinili – jste přece rozumní! –, s hrůzou zjistíte, že tomu tak být nemusí. Je až s podivem, jak se autorům podařilo vystihnout lidskou iracionalitu za pomoci skutečných událostí. O tom, že nejde o fikci, ale realitu, se můžete přesvědčit v závěrečných poznámkách, kde naleznete odkazy na použitou literaturu, případně informaci o vypravěči (či přímo o hlavní osobě, která v příběhu vystupuje a která autorům vyprávěla svůj životní příběh).

Kniha je určena pro všechny, kteří chtějí proniknout do lidské mysli a modelů lidského chování. Pomocí příkladů ze života a následného výkladu se dozvíte, co nás vede k narušování logiky a k často nevysvětlitelnému jednání.

Přisuzování hodnot v našem každodenním životě funguje jako rychlá mentální zkratka, abychom se mohli rozhodnout, co stojí za naši pozornost. Když se setkáme s novou věcí, osobou či situací, hodnota, kterou jim přisoudíme, utváří naše další vnímání: ať už jde o přehlédnutí nezvykle levné starožitnosti na bleším trhu nebo obdivování velice drahé značkové kabelky v luxusním butiku. Například si představte, že na ulici narazíte na odloženou skříň. Vidíte v ní unikátní kousek, kterým může být? Nebo si okamžitě pomyslíte, že s ní musí být něco v nepořádku? Stejným způsobem ovlivňuje přisuzování hodnot naše vnímání ostatních lidí. Můžeme zamítnout nápad, který je předložen „nesprávnou“ osobou nebo slepě následovat rady někoho velice váženého.
(Brafman, O. – Brafman, R. Houpačka. Přel. R. Plouharová. Praha: Dokořán 2009, s. 53.)

Knihu Houpačka vydalo nakladatelství Dokořán