Bais: Rovnice

kalkulacka

Matematické rovnice pro určitou část populace představují noční můru, ovšem jak ukazuje ve své knize Sander Bais, zcela zbytečně. Celá klasická a moderní fyzika je zde shrnuta do několika, podle autora, nejdůležitějších a nejzajímavějších rovnic, které popisují různé fyzikální jevy. Kniha se snaží zprostředkovat krásu a vzrušení z toho, co nám tyto rovnice říkají. A s jakými rovnicemi se v knize setkáme? Nezbývá než knihu otevřít a začíst se do jejích kapitol.

knihaÚvodní část knihy je věnována stručnému popisu matematických nástrojů používaných ve fyzice, jako jsou derivace, různé operátory apod. Další části jsou věnovány různým oblastem fyziky od klasické mechaniky přes elektrodynamiku a Einsteinovy teorie relativity až po teorii superstrun. První rovnice tak zachycuje Newtonův gravitační zákon, další rovnice/kapitoly zákony elektrodynamiky, solitonů, termodynamiky až po nejmodernější a jistě nejnáročnější partie fyziky – teorie superstrun.

Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny na tři základní části. První částí je popisovaná rovnice, druhou popis rovnice a popisovaného zákona. Poslední část je věnována autorům rovnice a jejich životním osudům. Čtenářům se tak naskýtá možnost seznámit se s daným fyzikálním zákonem zasazeným do dobových souvislostí.

Každá kapitola se věnuje jak matematické, tak fyzikální stránce daného fyzikálního jevu, zmiňuje zajímavosti, které s ním souvisí, a navíc uvádí i zajímavosti ze života lidí, kteří byli se vznikem rovnice spjati.

Knihu nelze než doporučit jak přírodovědně orientovanému čtenáři (čtenářky nevyjímaje), který se seznámí s přístupem autora k dané problematice, tak i humanitně orientovanému čtenáři, který získá hlubší pohled na přírodní zákony a na způsoby, jak je vědci zkoumají a popisují.

Kniha jako taková je navíc vydána ve velmi pěkné úpravě, která není pro tento typ publikací obvyklá.

Knihu Rovnice: Symboly poznání vydalo nakladatelství Dokořán