Host do domu, kámen na krk

kamen

Ideální je ametyst. Ten nás prý uchrání před násilím a agresivitou okolí. Třeba v Británii by museli aktuálně přistavit kamenolom (a nejinak v zemích „arabského jara“). V ruce (i kufru, čtu opět na cestách) se mi tísní maličká kniha Ochranné kameny z nakladatelství Metafora. Autor Wolfgang Hahl (český překlad Eduard Světlík, 2010), zřejmě nemyslel až takové extrémní případy, jako jsou násilné nepokoje a davové bojůvky (i když i on píše o kamenech, které nosily armády dávnověku). Proč bychom se měli zajímat o ochrannou moc kamenů? Jak může polodrahokam (drahokam, krystal nebo i obyčejný křemen) prospět člověku v 21. století?

knihaPodtextem knihy je: „účinná obrana proti negativním energiím“ a „praktický rádce pro všechny oblasti života“. Základem pro pochopení knihy je víra minimálně v to, že dobrý člověk má okolo sebe jinou „bublinu“ než věčně brblající (nebo zlý) jedinec. Pokud jste k tomuto skeptičtí, zmáčkněte teď tlačítko ZPĚT. Pro všechny ostatní je zde čtení o jedinečné knize. V čem se liší od řady dalších („kamenových“) titulů?

Autor pracuje s příklady ze svojí praxe, propojuje duševní příčiny onemocnění s praktickou teorií (vhodnost jednotlivých kamenů na různé zdravotní či osobní problémy). Hned v úvodu varuje, že jde spíše o práci s energií a prevencí než o léčbu. Kdo znáte lunární kalendář, víte, že pro dny pod vládou každého znamení jsou doporučeny konkrétní barvy a kameny. Wolfgang Hahl nepracuje takto jednoduše. Spíše popisuje konkrétní duševní rozpoložení a vhodnost určité skupiny kamenů. Víte, proč je doporučeno nosit tyrkys nebo tygří oko? K čemu slouží kameny bílé barvy? Jak neohrozit svoje zdraví nošením určitých doplňků? Syntetické kameny mohou prý spíše zdraví poškodit (pokud jsou ozařovány, aby se dosáhlo žádoucího zabarvení).

Věčná škoda, že se autor zaobírá jen omezeným okruhem kamenů. Naopak oceňuji to, že se dočteme o ochraně proti elektrosmogu (kdo si někdy „zelektrizoval“ vlasy prací na laptopu, ví, o co jde), ochranných kamenech pro zvířata nebo domy. Po dnešní porci burzovních stesků, pádu měn a pálek bych si ráda postavila něco podobného, jako má autor (že by na zahrádce?). Kamenovou mandalu. Velikost Stonehenge by proti zastavení celosvětové hlouposti mohla stačit... Nebo ne?!

Tato kniha je určena i pokročilým amatérským milovníkům přírodních sil, všem, pro které slova turmalín, zlatý topas nebo dioptas nejsou jen vzpomínkou na „názorné pomůcky“ v kabinetech základních škol. Trošku skepse mám snad jen v kapitole o celosvětových ochranných kruzích Strážců země. Pokud byly, byly, pokud jsou, je jich málo... Kameny se zdají být hmatatelnou pomůckou pragmatiků, stejně jako nás, obyčejných lidí, zápasících s časem a balancujících nad propastí odporu k neznámému a vědecky neprokazatelnému.

Každý hledáme něco jiného, ale měli bychom okolí dávat totéž – lásku a odpuštění. Věřte mi, že růženín by byl fajn, ale není lepší dát přednost vlastnímu pohybu mezi stovkami řádků, myšlenek a zkušeností? Přeji příjemné čtení a hledání.

Knihu Ochranné kameny vydalo nakladatelství Metafora