Městské zásahy dostaly podobu katalogu

tuzka

Projekt s názvem Městské zásahy si během několika let získal početnou skupinu příznivců z řad veřejnosti i odborníků. Jde o iniciativu, která vzešla od architektů Matúše Vallo a Olivera Sadovského. Slovenská dvojice požádala své kolegy, aby navrhli libovolné řešení některého veřejného prostoru ve městě. K tomuto projektu vydalo nakladatelství Slovart v roce 2011 již druhý katalog, který představuje myšlenky a návrhy zúčastněných architektů.

knihaKoncepce projektu je postavena tak, aby svými architektonickými návrhy vyšla vstříc vedení města nebo soukromým investorům, kterých by se zásahy týkaly. Architekti tak nečekají na konkrétní zakázky, ale vytvářejí je dle potřeb veřejného prostoru. Poprvé byl tento záměr realizován v roce 2008 v Bratislavě. Později se podařilo tuto univerzální akci přenést i do Prahy, kde v roce 2010 v rámci představení jednotlivých projektů proběhla i výstava.

V roce 2011 dostalo svou příležitost i Brno. V termínu 27. 5 . – 30. 6. se uskutečnila v Domě umění výstava nových návrhů veřejného prostoru pro město. Brno, jako třetí pořadatel Městských zásahů, splnilo očekávání architektů, protože tento projekt přizvala do města sama radnice.

Aktuální katalog Městských zásahů tak zahrnuje rekapitulaci návrhů pro všechna tři města. Pro příklady praktických a realizovatelných řešení konkrétních problémových míst byly vybrány jen některé návrhy zapojených architektů. I přesto si může čtenář udělat představu o celém projektu i o konkrétních záměrech architektů. Přesvědčíte se, že často nejde o megalomanské stavby a přetváření velkých prostor. Je až paradoxní, jak málo v některých případech stačí a z nevzhledného průchodu se stane příjemné místo pro kavárnu nebo odpočinkovou zónu.

Katalog Městské zásahy je důkazem toho, že architekti, kteří se rozhodli zapojit, nehledají složitá řešení. Ve městě, pro které návrh vytvářeli, řada z nich i žije. Z toho důvodu přesně věděli, co by se mělo v Bratislavě, Praze a Brně změnit. Mimo praktičtější části celé iniciativy najdou čtenáři v katalogu i odborné příspěvky tuzemských i zahraničních teoretiků či architektů. Nejenom že vyjadřují velkou podporu samotnému projektu, ale zamýšlí se nad funkcemi veřejného prostoru, nad jeho fungováním a dalším utvářením. Z českých odborníků zde najdeme článek od Adama Gebriana, který je výraznou osobností na poli české architektury, její teorie a kritiky.

Kromě katalogu iniciativa Městských zásahů pořádá výstavy, přednášky, spravuje web a vytvořila dokonce dokumentární film. Projektu se dosud zúčastnilo na dvě stě padesát architektů. Pokud vás tedy zajímá práce architektů a neměli jste možnost navštívit některou z výstav, rozhodně si prostudujte návrhy na proměnu veřejného prostoru v aktuálním katalogu s názvem Městské zásahy.

Katalog Městské zásahy vydalo nakladatelství Slovart