Recenze: Odborná literatura

Praktický průvodce světem internetové publicistiky

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
zena

Internetová publicistika, to je – nebojím se tvrdit – praktická, přehledně uspořádaná a detailně sepsaná příručka určená nejen pro publicisty pracující s on-line médii, ale i pro studenty žurnalistiky a všechny ostatní, co se zajímají o problematiku fungování žurnalistiky v prostředí internetu. Jejím autorem je sociolog, mediální poradce a publicista Vojtěch Bednář.



knihaPodle Vojtěcha Bednáře je internetová žurnalistika oborem, který nyní patří mezi ty nejvlivnější. Co je s podivem, jeho nástup byl historicky velmi krátký a enormně rychlý. Z toho důvodu však pro on-line žurnalistiku neexistují univerzální ustálená pravidla. Internetová média tak například dodnes nemají jasno v otázce, co bude hlavním zdrojem jejich příjmů. Nejasnosti dále panují v otázce, koho lze vlastně označit za „internetového žurnalistu“ (popř. „publicistu“).

Vojtěch Bednář si klade v knize Internetová publicistika za cíl seznámit čtenáře s vybranými jevy, procesy, souvislostmi a metodami více či méně profesionální žurnalistiky na internetu. Podotýká však, že není možné v knize popsat internetovou žurnalistiku jako celek s tím, že by čtenáři o tomto oboru poskytla vyčerpávající informace. Kniha by tak spíš měla sloužit jako „odrazový můstek“. Vše, co v ní čtenáři naleznou, by proto měli konfrontovat s vlastní zkušeností.

Čím se kniha Vojtěcha Bednáře konkrétně zabývá? Na dvě stě deseti stranách rozdělených do devíti kapitol se dočtete o principech internetové publicistiky, také o jejím vzniku a vývoji i současné podobě. Dále se zde detailněji dozvíte o publikačních systémech a informačních systémech on-line redakcí nebo zjistíte, jakým způsobem připravit článek na web. V knize dostanou prostor i samotní čtenáři on-line médií, zmínka bude také o inzerci v on-line médiích, a to třeba o PPC systému (tj. Pay Per Click) nebo PPV reklamě (tj. Pay Per View).

Vojtěch Bednář se v knize samozřejmě dostatečně široce věnuje také novým médiím. Dočtete se například o principu Webu 2.0 a také o populárních sociálních sítích (Facebook ani Twitter nevyjímaje). Jak však Bednář uvádí, Facebook je v prostředí internetu spíše dočasným trendem a jeho další vývoj je v současné době neodhadnutelný.

Ukázka:

Webová média jsou ve skutečnosti multimédia. Publiku-uživatelům nabízejí celou řadu různých typů obsahu, které kombinují dohromady. Webové noviny obsahují zvukové a obrazové záznamy, obrázky, multimediální prvky. Základem je ale textová informace. To, s čím uživatel přichází do kontaktu nejdříve, je text. A to, podle čeho posuzuje kvalitu a zajímavost komunikátu, je také text.
Dobře napsaný text proto představuje fundament úspěšného webového média. Naopak text nepodařený nebo třeba jen neadekvátní prakticky zničí dojem publika z komunikátu, a to i v případě, že by pouze doplňoval exkluzivní a dokonalý videozáznam. I když někomu se může zdát, že úloha textu je v dobách multimediální webu spíše na ústupu, pravý opak je pravdou. To bychom měli vědět a této skutečnosti bychom se měli přizpůsobovat při přípravě našich komunikátů. Na tom, jak je text připraven, prakticky stojí (a padá) úspěch celého média.

(Bednář, Vojtěch: Internetová publicistika. Grada Publishing: Praha 2011, s. 105.)

Vojtěch Bednář kvalitně zpracoval praktickou publikaci, která odráží současný stav internetové žurnalistiky. Obávám se ovšem, kdybych tuto knihu otevřela třeba za tři roky (tj. v roce 2014), některé informace v ní obsažené by již nemusely být platné. Také sám autor si to uvědomuje. Nabádá proto budoucí čtenáře, aby si vhodným způsobem přeložili pojmy směrem k aktuálnímu trendu.

Knihu Internetová publicistika vydalo nakladatelství Grada

 

Aktuality

  • Prosincové akce v knihovnách

     

    Chcete vědět, co zajímavého se děje v knihovnách a jaké akce si pro své čtenáře připravily? Pak sledujte rubriku Knihovny, v níž vás budeme pravidelně informovat o dění v knihovnách a akcích s nimi spojených.

    Číst dál...  
  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu Tři metry vášně

    Ode dneška soutěžíme o knihu Tři metry vášně z nakladatelství Motto. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení