Kuriozity z fronty i z týlu

Na tuzemském knižním trhu se objevila pozoruhodná novinka, která dává prostor řadě zajímavostem a kuriozitám, jež se nějakým způsobem váží k období druhé světové války. Autorem této knihy s názvem Podivuhodné příběhy druhé světové války je známý španělský publicista Jesús Hernández, který má na kontě několik knih s vojenskou tematikou. Z jeho tvorby může být českému čtenáři povědomá například kniha Záhady a tajemství druhé světové války v tuzemsku vydaná v loňském roce.

Jesús Hernández v knize Podivuhodné příběhy druhé světové války poukazuje na to, že určité prvky našeho každodenního života přímo souvisí s druhou světovou válkou. Tento válečný konflikt se podle něj neodráží pouze v našem běžném životě, ale určuje také další směřování lidských dějin. Hernandéz upozorňuje, že minulost má moc ovlivnit budoucnost. Na druhou stranu si dává řečnickou otázku, co by se stalo, kdyby určitá událost proběhla v minulosti úplně jinak. Tímto způsobem se například zamýšlí nad následující událostí:

Dvacátého července 1944 byl na Hitlera spáchán atentát, který jej téměř připravil o život. Chvíli před výbuchem jeden z důstojníků posunul tašku s náloží o několik centimetrů a postavil ji na širokou dřevěnou nohu stolu, jež výbuch ztlumila a zachránila diktátorovi život. Kdyby důstojník s taškou nehýbal, Hitler by jistě zahynul a válka by asi skončila už v létě 1944, v době, kdy sovětská vojska ještě nepronikla do východní Evropy a západní spojenci ještě nevstoupili na německou půdu. Jak by se změnily dějiny 20. století? Německo by možná zabránilo zkáze svých měst a půlka Evropy by jistě zůstala ušetřena padesátileté sovětské nadvlády. Možná bychom dnes ani nevěděli, co je to studená válka.
(Hernández, Jesús: Podivuhodné příběhy druhé světové války. Jota: Brno 2010, s. 299.)

Co je konkrétní náplní knihy? V kostce řečeno, Jesús Hernandéz v knize předkládá méně známé stránky druhé světové války, jež ovšem spoluvytvářely její každodenní realitu. Podivuhodné příběhy druhé světové války tak čtenářům nabízejí spoustu podivuhodných příhod, které mají určitou spojitost například s krásným uměním, stříbrným plátnem, zvířaty, mořem nebo letadly.

Kniha shrnuje spoustu příběhů, které pro nás mohou být překvapující i udivující. Dozvíme se v ní například, že Hitler zbožňoval hudbu i osobu skladatele Wagnera nebo že se skvěle bavil při promítání Chaplinova filmu Diktátor. Čtenář bude jistě překvapen také tím, když se během čtení knihy dozví, že sáčky na zvracení umístěné v letadle pocházejí právě z doby druhé světové války. A co mýtus o tom, že špenát obsahuje spoustu železa, a když jej budeme pravidelně (po vzoru Pepka námořníka) konzumovat, chudokrevnost bude ta tam? Ten vznikl také na přelomu 30. a 40. let 20. století.

Jistě si pamatujete na hororové chlupaté postavičky gremlins, jež zažívaly boom zejména v 80. letech 20. století. Podle Jesúse Hernandéze se jejich „zrození“ datuje právě na začátek druhé světové války, kdy britská letadla trpěla nevysvětlitelnými mechanickými poruchami. Když se nikomu nepodařilo určit příčinu závad, personál RAF je začal přičítat podivným stvořením údajně žijícím v motorech letadel. Skřítkům popisovaným jako nevzhledné bytosti malého vzrůstu se špičatými botami se začalo říkat gremlins.

Kromě výše uvedených příběhů jsem v knize narazila na spoustu dalších zajímavostí týkajících se třeba coca-coly, žvýkaček nebo cigaret lucky-strike. Do Podivuhodných příběhů druhé světové války se tak stačí jenom začíst a sami budete překvapeni neuvěřitelnými informacemi, jež vám Hernandéz předkládá takřka jako na zlatém podnosu.

Kniha Podivuhodné příběhy druhé světové války, ve které jsem se dozvěděla spoustu nových informací, nad kterými mi zůstala hlava stát, je každopádně výborným oddechovým čtivem, od kterého se jen tak neodtrhnete. Toto upozornění platí zvlášť pro ty, kteří milují literaturu faktu vztahující se ke druhé světové válce. Tito čtenáři (mezi které se řádím také já sama) jistě ocení, že Hernandéz měl v hledáčku druhou světovou válku úplně jinak, než jsou zvyklí.

Knihu Podivuhodné příběhy druhé světové války vydalo nakladatelství Jota