Jak studovat zločin?

clovek

„Téma zločinu provází naše životy každým dnem.“ To jsou slova, jimiž začíná svou nejnovější knihu odborník Jan Tomášek, pracovník Institutu pro kriminologii a sociální prevenci v Praze. A my nemůžeme než smutně souhlasit. I když to nezní moc příjemně, zločin se dotýká každého z nás, buď už přímo nebo nepřímo, a my bychom se měli o něm dozvědět trochu víc než to, co nám oznamují nejnovější televizní vysílání či stránky novin. Nemůžeme zavírat oči před problémy, které naše společnost má.

knihaVydavatelství Grada nám právě teď přineslo výše zmiňovanou dvě stě čtrnácti stránkovou publikaci kriminologa Jana Tomáška s názvem Úvod do kriminologie a podtitulem Jak studovat zločin.

Autor se sám pokouší v úvodu vysvětlit, jaký cíl si při psaní jednotlivých statí kladl: „Kniha, kterou držíte v rukách, by měla sloužit jako určité vodítko pro každého, kdo se nad kriminalitou a jevy s ní spojenými hodlá zamýšlet hlouběji. Jejím cílem je vyzbrojit čtenáře vědomostmi, které mu následně umožní nahlédnout danou problematiku náležitě kriticky, stejně jako nepodlehnout mýtům a polopravdám, o něž v těchto souvislostech není nouze.“ (Tomášek, Jan. Úvod do kriminologie: Jak studovat zločin. Praha: Grada, 2010, str. 8.)

Nezbývá než konstatovat, že své předsevzetí splnil na výbornou. Výsledkem jeho práce totiž není jen odborný text, ale i zajímavý a čtivý pohled na nepříliš bezpečnou a vábivou stránku naší společnosti.

Prostřednictvím knihy se na svět podíváme očima kriminologa, novináře i obyčejného občana. Blíže se seznámíme s kriminálními statistikami, kriminologickými výzkumy a pokusíme se zapátrat po příčinách kriminality. Autor nám představí biologické, psychologické i sociologické kriminologické teorie a také nás nechá podívat se na oběti zločinu. Ukáže nám viktimologii – vědu zabývající se právě oběťmi kriminality. Nakonec nás Jan Tomášek zavede do vod, ve kterých odborníci i neodborníci diskutují o kontrole kriminality, a tak se něco dozvíme i o represivních a preventivních strategiích.

Na konci publikace najdeme podrobný seznam domácí i zahraniční literatury, do které se můžeme pustit v případě, že nás problematika zločinu a jeho zkoumání zaujala a chceme se jí věnovat blíže.

Mezi největší přednosti knihy se dá zařadit vysoká vzdělanost a přehled Jana Tomáška. Z jednotlivých stran Úvodu do kriminologie je cítit nejen to, že problematice rozumí, ale že ho také zajímá. Avšak i navzdory vysoké odbornosti se autor snaží, v duchu názvu knihy, skutečně oslovit i čtenáře, kteří se s kriminologií jenom seznamují. Nesnaží se okouzlit složitými pojmy či nesrozumitelnými definicemi. Právě naopak, používá jazyk, který každý lehce pochopí.

Autor se nám snaží naznačit jak výhody, tak nevýhody jednotlivých postupů či výzkumů. Nenadržuje jenom jedné straně, ale nabízí objektivní a komplexní pohled na kriminologii se všemi jejími směry i názorovými proudy, přičemž se snaží upozorňovat na všechny klady i zápory.

Úvod do kriminologie by tak určitě neměl chybět na poličce žádného právníka, sociologa, začínajícího kriminologa či jiných představitelů společenskovědných oborů. Avšak pokud si ji do knihovny pořídí i ostatní, tak určitě svého rozhodnutí nebudou litovat.

Knihu Úvod do kriminologie: Jak studovat zločin vydalo nakladatelství Grada