501 filmů, které musíte vidět

film

Pro filmové fanoušky vydalo nakladatelství Slovart přehled snímků všech žánrů, které by si neměli nechat ujít. V roce 2011 vyšla obsáhlá publikace britského kolektivu autorů, kteří se pokusili sestavit seznam kultovních filmů i zapomenutých děl z počátku kinematografie. Ačkoli jsou v knize 501 filmů, které musíte vidět občasné odkazy na žebříčky nejlepších filmů historie, tento přehled pracuje spíše s žánrovým hlediskem.

knihaVíce jak pětiset stránková kniha je rozdělena do deseti kategorií, v nichž jsou samostatně popsány například muzikály, válečné či romantické filmy. Podobná subjektivní řazení filmů mají malý háček. Vždy se totiž najde nějaký nespokojený čtenář, který ve výběru postrádá svůj film. O to tu ale nejde. Úkolem knihy je upozornit zájemce na zvláštní, zásadní či převratné snímky, které změnily očekávání diváků, směřování celého žánru nebo posunuly filmové technologie kupředu.

U takto rozsáhlého filmového přehledu je třeba počítat s omezeným množstvím informací. Kromě popisu filmu text obsahuje i zdůvodnění nutnosti tento film vidět. Filmový konzumenti si tak připomenou, proč je Upír Nosferratu z roku 1922 stále tolik strašidelný, proč je Kmotr považován za modlu filmového plátna a proč má série Star Wars tolik fanoušků.

Kniha 501 filmů, které musíte vidět mě příjemně překvapila především díky velkému počtu odkazů na starší filmy. Z hlediska žánrového řazení tak klade důraz na počátky a utváření různých filmových stylů a přístupů. V tomto případě by mohla kniha zaujmout i ty, kteří se považují za znalce a film je jejich největší zálibou. Dnes se totiž jen omezené množství filmových fanoušků zajímá o hollywoodskou klasiku a evropské filmy první poloviny 20. století. Kniha zároveň nezapomíná na nejaktuálnější filmy, které mohli autoři v době jejího vzniku ještě zahrnout do výběru.

Pokud si vyhradíte čas na 501 filmů, které musíte vidět, bude to jako listování katalogem. Příjemné vybírání všeho, co se vám líbí a co vás zajímá. Dnes už velká většina filmů vyšla na DVD, takže nebudete mít problém s jejich sháněním. Zajímavé je také srovnávání dosud shlédnutých filmů v poměru ke snímkům, které doporučuje kniha. Ze zvědavosti jsem si podobný průzkum udělala a vyšlo mi číslo 115. Ačkoli se tedy považuji za celkem zběhlou filmovou divačku, stále je to jen pětina z tohoto výběru.

Za jedinou slabou stránku knihy považuji to, že britští autoři nezařadili do svého výběru ani jeden český film. Bohužel zde je to již zmiňované úskalí podobných výběrů. Přednost zde dostaly filmy americké, britské, francouzské a japonské produkce. Kromě tohoto malého nedostatku jde však o příjemné a zajímavé čtení. Za všechny vybírám část komentáře k jednomu z nejvíce kultovních filmů vůbec:

Na filmu Pulp Fiction je hodně chvályhodného. Scénář je neuvěřitelně soudržný a je potěšením sledovat, jak se příběhy rozvíjejí. Za zmínku stojí i herecké obsazení včetně Tarantinových stálic Keitela a Walkena. Umu Thurman a Jacksona uvedla jejich role do vyšší herecké ligy a znovu oživila kariéru Travolty a Willise. Výsledkem je pozoruhodný film nejen díky zajímavé směsici hvězd, ale zejména zásluhou skvělých dialogů. Scénář je extravagantní a chytrý, každá postava má osobitý styl, což vede k několika nezapomenutelným scénám s poutavými dialogy, jež nemají rozvíjet zápletku, ale prostě bavit.

Knihu 501 filmů, které musíte vidět vydalo nakladatelství Slovart v roce 2011