Na cestě po České republice

knihy

Prosluněné takřka letní počasí je pro výlety jako stvořené. Proč ale jezdit za hranice, když i v Česku na vás čekají nejrůznější turistická lákadly? Jako inspirace kam vyrazit vám může posloužit publikace Na cestě po České republice 2, která je vlastně knižním zpracováním oblíbeného pořadu České televize, jímž diváky vtipně provází hlasy Jiřího Bartošky a Miroslava Donutila.

knihaDruhého dílu knihy Na cestě po České republice se opět zhostil spisovatel a publicista Jan Cézar, který čtenáře vtipně, všímavě a hlavně zasvěceně stránku po stránce provází po známých i neznámých koutech českých luhů a hájů. Druhý díl publikace spatřil světlo světa v letošním roce. První díl byl vydán již v roce 2009 a, pro zajímavost, v témže roce obdržel cenu Egona Ervína Kische za významné dílo literatury faktu.

Knižní zpracování úspěšného televizního pořadu Na cestě po České republice čtenářům ve svém druhém dílu tentokrát představuje příhraniční oblasti (vyjma Prahy a Brněnska). Jmenujme například Strážnicko, Chodsko, Pálavu, Krkonoše, Karlovarsko nebo moje oblíbené Gorolsko.

V knize na vás čeká zábavné vyprávění o místních lidových zvycích, krojích a pověstech. Dozvíte se také o historii hradů, tvrzí a zámků a jejich strašidlech. Prostor dostane místní zvířena, rostlinstvo a zajímavé přírodní útvary a úkazy.

V jednotlivých kapitolkách je vymezeno místo také pro místní lidi. Autor se zde zpravidla zaměřuje na ty osoby, jež jsou zajímavé svým osudem nebo profesí a s nimiž byste se v reálu jen těžko mohli setkat. Ruku na srdce, máte snad ve svém okolí třeba ponocného nebo pastevce koz?

Ochuzeni nebudou ani ti z vás, co si rádi, čas od času, „smlsnou“ na krajových specialitách. Právě recepty na tyto dobroty nechybí ani v publikaci Na cestě po České republice 2.

Kniha se z větší části nese v odlehčeném duchu. Jako příklad vám předkládám ukázku s názvem Pastorální zpěvy s Bradem Pittem:

Pokud existuje na Pálavě krásnější povolání, než býti vinařem, pak býti na Pálavě pastevcem!
Není asi jiné povolání, kdy si při práci užíváte tak krásné výhledy do krajiny. Není zároveň asi ani jiné povolání, o němž panuje tolik iluzí. V první řadě jsem čekal nějakého tlustého baču a on nám přišel v ústrety Brad Pitt! Opravdu, milé dámy. Do hollywoodského krasavce mu nechybělo mnoho. Mnohá z vás by rozechvěle padla v lehké mdlobě do trávy. Pokud ne z toho, jaký je pan Igor Janás fešný pastevec, tak z jeho řeči…

(Cézar, Jan. Na cestě po České republice 2. Jota: Brno 2011, s. 28)

Jestliže znáte pořad Na cestě, jímž diváky provází hlasy Jiřího Bartošky a Miroslava Donutila, určitě si dokážete představit, v jakém duchu se ponese recenzovaná publikace, jež je knižním zpracováním tohoto pořadu. Kniha je výborně napsaná a díky tomu, že je nesmírně zábavná a vtipná (a navíc doplněná spoustou barevných fotografií), si troufám tvrdit, že ji budete mít přečtenou „natotata“ a vždy se k ní budete rádi vracet.

Knihu Na cestě po České republice 2 vydalo nakladatelství Jota