Co je mýtus a co pravda?

znak

Když jsem se před nějakou dobou setkala s jedním svobodným zednářem, rozhodně jsem to od toho člověka nečekala. Byla jsem proto docela zaskočená. Ale pak jsem si uvědomila, že o tomto společenství nic pořádně nevím, a už vůbec ne to, co si o něm mám myslet. Co je to vlastně za druh společenství a k čemu člověka vede? Na tyto otázky je těžké odpovědět, protože je často halí závoj tajemství.

knihaTajemství a záhady podněcují lidskou zvídavost a také semknutost vyvolených společenství. Jsou to tedy velice kvalitní základní kameny pro jakékoli hnutí. Onen svobodný zednář mi toho ani tolik neřekl, anebo to můžeme taky brát tak, že mi toho řekl až dost. Podařilo se mu jistě podnítit moji zvědavost natolik, abych vzala do rukou knihu amerického autora Jaye Kinneyho Svobodní zednáři – Mýtus a skutečnost, kterou v letošním roce vydalo nakladatelství Práh.

Jay Kinney se věnuje studiu esoteriky a spiritualistických nauk a sám je také členem svobodných zednářů, takže se nijak ve své knize nesnaží vytvářet a podněcovat další mýty, ale naopak uvádí věci na pravou míru. Kniha Svobodní zednáři – Mýtus a skutečnost není dobrodružným románem, jako třeba knihy Dana Browna, ale jasně a celkem dosti stroze popisuje a vysvětluje historii a praktiky společenství Svobodných zednářů. Zaměřuje se na Svobodné zednáře působící v Americe a poukazuje také na kořeny tohoto hnutí v Anglii.

Kinney v knize popisuje některé rituály a zednářskou symboliku, nikdy však ani on nepřekročí stanovenou mez, aby neodhalil více, než by měl. Jeho hlavním záměrem je oprostit toto „tajné“ společenství od mýtů, které si ostatní lidé vytváří. Snaží se, aby bylo hnutí svobodných zednářů, jež vysvětluje jako určitý sociální fenomén, čtenáři nějakým způsobem uchopeno a pochopeno.  A možná, že Kinney v knize poodhalil alespoň část tajemství tohoto hnutí:

Tajemství, do kterých byl zasvěcovaný uváděn, však nepředstavovala nějaká tajná pohanská odhalení. Spíše to byly vize bratrství civilizovaných mužů, užívajících si „skutečného přátelství mezi osobami, které by (jinak) určitě zůstaly věčně vzdáleny“, jak se píše v Andersenových Konstitucích. (…) Zednářství spíše nabízelo – a stále nabízí – příležitost pro muže, aby se sblížili jako bratři, aby spolu prožívali ritus přechodu do dospělosti a aby byli k službám jeden druhému a svým komunitám. A v neposlední řadě poskytovalo model pro cestu samostatně řízeného spirituálního hledání a růstu.
(Kinney, Jay: Svobodní zednáři – Mýtus a skutečnost. Praha: Práh 2010, s. 240.)

Pokud nečekáte od knihy nějaký dobrodružný a napínavý příběh ala Dan Brown, určitě nebudete zklamáni. Jay Kinney se v knize zaměřil na to, aby každý pochopil základy a principy tohoto společenství. Pokud vás kniha o svobodných zednářích alespoň trochu zaujme a osloví, můžete se inspirovat v doporučené bibliografii a zajít do knihkupectví pro jiný titul.

Knihu Svobodní zednáři – Mýtus a skutečnost vydalo nakladatelství Práh