Design pro každý den

svicka

„Všedních věcí je neuvěřitelná spousta, zhruba dvacet tisíc,“ říká Donald A. Norman ve své knize z roku 1988. „Zkuste se rozhlédnout kolem sebe. Uvidíte vypínače, lustry a elektrické zásuvky, obrazy a skoby, hodiny, hodinky a řemínky od hodinek. Spatříte psací pomůcky (já jich kolem sebe napočítal rovných dvanáct; každá má jinou funkci, barvu a styl). Dále svršky nejrůznějších tvarů, s nejrůznějšími manžetami a klopami.“

knihaAno, věcí kolem nás, se kterými přicházíme denně do kontaktu, je spousta a dalo by se říct, že za dlouhá léta jejich používání jsme si na ně zvykli. Avšak občas se nám podaří natrefit na originální kousek, se kterým si nevíme rady - dveře, u kterých nedokážeme odhalit, jak se otevírají, mikrovlnky, které se nedají zapnout, či telefony, které dělají všechno kromě telefonování.

Možná jste si už i vy (podobně jako občas i já) zanadávali a sami se nad sebou podivovali, jak můžete být tak hloupí a nemotorní, že si nevíte rady. Je to přece jenom obyčejná mikrovlnka, obyčejné dveře či televize. Autor knihy Design pro každý den, jež nám nyní přináší nakladatelství Dokořán, nám však ukazuje, že chyba nemusí být pokaždé jenom v nás. Jak říká sám Donald A. Norman, profesor informatiky na Northwestern University v Chicagu a emeritní profesor na University of California, autor a spoluautor osmnácti knih a spoluzakladatel společnosti Nielsen Norman Group, jež poskytuje odborné poradenství v oblasti designu a služeb: „Zjistil jsem, že lidé se nechovají nemotorně pořád. Nechybují v jednom kuse. Že většinou selhávají v situaci, kdy používají špatně vymyšlené a navržené věci.“

A právě Design pro každý den nám nabízí pohled na nejčastější chyby v designu, jichž se dopouštějí výrobci.

Autor nám na praktických příkladech a na příbězích z běžného (a častokrát i svého) života ukazuje, jak má vypadat správně a funkčně navržená věc (ať už je to auto, telefon, dveře, videorekordér, televizor či dokonce jenom obyčejné vypínače světla) a hlavně jak taková věc navržená a sestrojená být nemá, pokud samozřejmě účelem její existence není zmatení a naštvání velkého počtu lidí.

V sedmi kapitolách se tak podíváme nejen na to, jak by měl správný design vypadat, ale dozvíme se něco málo i o tom, že designéři to nemají v životě až tak jednoduché, pokud chtějí vytvořit opravdu zajímavý a nápaditý, ale zároveň i funkční a použitelný výrobek, který se bude líbit většině.

Publikace je doplněna fotografiemi, tabulkami a nákresy, jež nám pomohou pochopit, o čem autor mluví i v případě, že jsme se s konkrétním výrobkem nepotkali. S jejich pomocí se výklad, který je už sám o sobě celkem vtipný a nenásilný, stává ještě jasnějším a bližším čtenáři.

Knihu bych doporučil nejen všem, kteří se zajímají o samotný design či věci kolem sebe, ale i těm, kteří už teď vědí, že se při nejbližší nehodě na pracovišti budou vehementně vymlouvat na špatné provedení strojů, které vlastně mohou za všechno.

Knihu Design pro každý den vydalo nakladatelství Dokořán