Historie českých zemí

knihy

Historie je pro každý národ důležitá, protože právě ta jej může naučit, jak se postavit problémům současnosti a jak je řešit. Minulost nám neodhaluje jenom způsob života, záliby, naděje a smrt lidí, kteří po naší planetě chodili před mnoha lety, ale odkrývá nám i náš vlastní osud.

knihaPrávě nakladatelství Libri nám přineslo první díl publikace, která nás může o minulosti, zejména o české minulosti, hodně poučit, a to knihu s názvem České země v letech 1437-1526 a podtitulem Mezi Zikmundem a Jiřím z Poděbrad (1437-1471). Jak už sám název napovídá, kniha pojednává o minulosti českého národa, o jeho životě, porážkách, ale i vítězstvích.

Každý, kdo má přehled o minulosti, ví, že události 15. století odehrávající se v českých zemích je těžké popsat srozumitelným a jednoduchým způsobem. Jak autor upozorňuje hned v úvodu: „Inu, nedivme se. Naše národní minulost se tu rozběhla z mohutné řeky lucemburského veletoku do nepřehledného množství říček, bystřin, případně rybníčků, které ani ten nejzkušenější rybníkář prostě nespočítá. Navíc se v tomto období setkáváme s jedinečnými okamžiky národního vzepětí, které hned nato vystřídal hluboký pád. Tím se ovšem dějinný obraz ani zdaleka nevyčerpává, neboť zaznamenáváme nejen dobu vnitřních zmatků, ale - aby toho nebylo málo - i pro české dějiny ne právě častou skutečnost, že byli zvoleni dva panovníci.“

Jaroslavu Čechurovi, tvůrci knihy, se však povedlo všechny rybníčky spočítat.

Publikace je rozdělena do tří částí. V první nás autor obeznámí s politickým a veřejným životem, v druhé se podrobněji podíváme na sociální a kulturní vývoj českých zemí, dočteme se o vzdělávání a školství té doby, přečteme si o náboženství, o kališnické a katolické církvi a dozvíme se i něco o mediální revoluci, tedy knihtisku. V poslední, podstatně kratší části na nás čeká seznam literatury, ze které autor vycházel a po které bychom měli sáhnout, pokud se chceme dozvědět o české minulosti více.

V téměř třísetstránkové knize na nás čeká nejen zajímavý výklad, se kterým čtenář nemusí vůbec zápasit, protože je čtivý a ihned zaujme a nepustí, ale i obrázky a kresby, které vhodně doplňují odborný text.

Jak už u nakladatelství Libri bývá zvykem, publikaci dostaneme v působivé a hned na první pohled graficky zajímavé obálce, tentokrát v hnědém předvedení s obrázky, které každému okamžitě naznačí, co čeká čtenáře na jednotlivých stránkách ihned po otevření knihy.

Kniha určitě nadchne nejen všechny vlastence toužící po poznání české minulosti, ale i milovníky historie všeobecně. Určitě mohu každému doporučit sáhnout po tomto vynikajícím a obohacujícím díle.

Knihu České země v letech 1437-1526 vydalo nakladatelství Libri